Työssäoppimisraportti Espanja 26.2-7.4.2018 Minna Mehtälä, Jonna Mikkola ja Katariina Parkkila

Ensimmäinen viikko Torreviejassa

Maanantaina 26.2 matkamme kohti Espanjaa alkoi. Lensimme ensin Oulusta Helsinkiin ja sitten Helsingistä Alicanteen. Alunperin meillä piti olla reilu kahden tunnin vaihto Helsingissä, mutta Oulun lentomme oli 1 h 30 min myöhässä. Ehdimme kuitenkin jatkolennollemme. Kyyti odotti meitä lentokentällä ja matka lentokentältä Torreviejaan kesti noin tunnin. Ennen asunnollemme tuloa kävimme kaupassa ja kuski esitteli meille työpaikkamme ja hieman lähiympäristöä. Johannan kanssa olimme sopineet, että tiistaina kello 11 tulemme tutustumaan Projennin tiloihin. Hän esitteli meille paikat ja antoi viikon työvuorolistat.

Keskiviikkona oli ensimmäinen työpäivä. Rosa neuvoi meille, kuinka tehdä erilaisia kahveja ja kassan käyttöä ja muita kahvilan työtehtäviä. Kuorma tuli n. kello kaksi ja tarkistimme ensin kuormakirjoista, että oliko kaikki tullut ja sitten laitoimme ne paikoilleen. Töiden jälkeen tarkoituksemme oli mennä käymään kauppakeskus Habanerasissa. Laitoimme mapsiin Habaneras katsomatta sen tarkemmin ja lopulta huomasimme, että maps ohjasi meidät Habaneras kadulle eikä kauppakeskukseen. Ei kuitenkaan ollut turha reissu, nätit maisemat ja kävimme samalla ruokakaupassa.

Torstaina Jannalla oli vapaapäivä. Minnalla oli aamuvuoro. Aina torstaisin on lohikeittopäivä ja se on tosi suosittua. Ihmiset tulevat jonottamaan keittoa jo hyvissä ajoin. Minna teki perus kahvilan työtehtäviä, otti tilauksia, tarjoili, teki kahveja ja tiskasi. Katariinalla oli iltavuoro. Hän opetteli sulkemaan kahvilan ja teki normaaleja kahvilan työtehtäviä. Minna ja Janna menivät Katariinan työvuoron aikana käymään Habanerasissa ja tällä kertaa he löysivät perille.

Perjantaina olimme kaikki töissä. Janna aamuvuorossa, Minna välivuorossa ja Katariina iltavuorossa. Illalla töiden jälkeen lähdimme käymään rannalla kävelyllä kolmen muun suomalaisen tytön kanssa, jotka ovat toisessa suomalaisessa yrityksessä harjoittelussa.

Lauantaina Katariinalla oli vapaapäivä. Minnalla oli aamuvuoro ja Jannalla iltavuoro. Töiden jälkeen Minna lähti Katariinan kanssa käymään Habanerasissa. Kauppakeskukseen lähtiessä oli tosi lämmintä, joten ajattelimme, että emme tarvitse takkeja, mutta päivän päätteeksi alkoi sataa. Onneksi ei ollut pitkä matka.

Sunnuntaina Minnalla oli vapaapäivä, Jannalla aamuvuoro ja Katariinalla iltavuoro. Töissä teimme taas ihan tavallisia kahvilan työtehtäviä ja pikkuhiljaa alkaa jo oppimaan eri kahvien erot ja sen, miten niitä tehdään.  Minna lähti käymään suomalaisten tyttöjen Veran ja Reetan kanssa hieman suuremmassa kauppakeskuksessa, joka on noin 10 km päässä täältä. Perille päästyään huomasivat, että kaikki kaupat olivat kiinni, vaikka netissä luki että on auki 10-22. On tullut laki, että joka sunnuntai ei voi pitää kauppoja auki, emmekä olleet kuulleet siitä. He kävivät kahvilla ja 7D vuoristoradassa ja sen jälkeen kuluttivat aikaa peliluolassa. Kauppakeskukselta saavuttua tytöt sopivat tapaavansa Neean, Artturin ja Jannan Cafe Ellassa. Matka jatkui kohti Eurooppa-puistoa ja sen jälkeen aallonmurtajalle ihastelemaan maisemia. Katariinan päästessä töistä hän liittyi seuraan rannalla. Istuskelimme ja kiertelimme puistoja ja rantaa.

Kahvilan asiakkaat ovat pääosin suomalaisia, mutta jonkin verran käy myös englannin-, ruotsin-, ja espanjankielisiä asiakkaita, joten pääsee myös vähän puhumaan muutakin kuin suomea.

Toinen ja kolmas viikko Torreviejassa

Kahvilan perustyöt ovat alkaneet tulla jo tutummiksi, mutta päivissämme on toki poikkeuksiakin. Keskiviikkona olimme kaikki töissä, joten Minna ja Katariina järjestelivät kaikki hyllyt uudestaan ja hinnoittelivat ja katsoivat päivämäärät samalla.

Työpaikallamme kokit sekä yksi kahvilan työntekijöistä, Xiomara, puhuvat pelkästään espanjaa. Lauantaina Janna oli Xiomaran kanssa kahdestaan ja sunnuntaina puolestaan Katariina oli Xiomaran kanssa. Lauantaina oli ensimmäinen oikeasti lämmin päivä, joten Minna vietti aamupäivän rannalla ja paloi, kuten kuvasta voi huomata.

Kolmannella viikolla aloitimme laittamaan kaikkiin tuotteisiin espanjalaisia etikettejä. Minna ja Katariina olivat useampana iltana Xiomaran kanssa kolmistaan. Keskiviikkona tuli kuorma Suomesta. Torstaina oli meidän ensimmäinen yhteinen vapaapäivä ja menimme shoppailemaan Zenia Boulevardille. Lauantaina Minna ja Katariina kävivät moikkaamassa Veraa ja kotimatkalla poikkesivat Rattotallilla Jannan, Emman, Patun ja heidän ystäviensä luona. Sunnuntaina oli peruspäivä töissä. Kehittelimme Suomi-seuran naisten kanssa maanantaille isäinpäivän kunniaksi "äijäpitsan". Pitsa sisälsi pekonia, herkkusientä, aurajuustoa, chorizoa ja sipulia.Oli muuten hyvvää.

Neljäs ja viiden viikkoa Torreviejassa

Neljännen viikon Katariina oli pääosin toimistossa. Hän kävi läpi vouchereita ja teki niistä Excel-taulukoita sekä teki myös kahvilassa myytäviin leivonnaisiin tuoteselosteita. Meidän on pitänyt kahvilan puolella laittaa myytäviin Suomi-tuotteisiin espanjankielisiä tuoteselosteita ja koska ne loppuivat kesken ja osaan tuotteisiin tuoteselosteita ei ollut ollenkaan, niin Katariina myös käänsi tuoteselosteita espanjaksi ja tulosti niitä.

Maanantaina Minnalla oli vapaapäivä, joten hän meni käymään moikkaamassa viimeistä kertaa Veraa, jonka harjoittelu oli tullut päätökseen Kahvillalla.

Lauantaina Janna ja Katariina lähtivät käymään vaaleanpunaisella suolajärvellä. Matkaa täältä sinne yhteen suuntaan on n. 6km, joten matkaa tuli yhteensä 12km. Oli kyllä näkemisen arvoinen paikka, joten jos on täälläpäin liikkeellä, niin kannattaa käydä siellä!

Sunnuntaina alkoi formulat, joten kahvila avattiin jo puoli 7. Janna ja Katariina olivat aamuvuorossa yhdessä Emman kanssa. Kahvila oli ihan täynnä kymmeneen asti, kunnes formulat loppuivat. Minna oli Xiomaran kanssa illassa. Televisiosta tuli naisten ampumahiihtoa, joten suomalaiset tulivat katsomaan kuinka Mäkäräinen pärjää. Työtä siis riitti.

Viidennellä viikolla Minnalla ja Katariinalla oli paljon iltavuoroja Xiomaran kanssa, joten he sopivat, että tulevat aina auttamaan toisiaan kaupan sulkemisessa.Viikolla oli useampi lämmin päivä ja pääsimme nauttimaan auringosta.

Keskiviikkona tuli kuorma Suomesta. Olimme kaikki jo useamman kerran yrittäneet saada hinturiin vaihdettua uutta rullaa, jotta saisimme tuotteet hinnoiteltua. Minna meni kysymään toimistolta apua ja Johanna neuvoi katsomaan Youtube-videoita. Patu ja Minna saivat lopulta hinturin rullan vaihdettua.

Kävimme keskiviikkona ja perjantaina katsomassa pääsiäiskulkueita. Oli mielenkiintoista nähdä eri kulttuurien perinteitä. Sunnuntaina kävimme tivolissa.

Kuudes viikkoa torreviejassa

Kuudennellakin viikolla Katariina oli toimistossa. Siellä hän soitti asiakkaille puheluita matkoihin liittyen, kirjoitti vouchereita, kävi niitä läpi ja teki niistä Excel-taulukoita, jotka lähetettiin eteenpäin.

Keskiviikkona Jannalla ja Minnalla oli vapaapäivä, joten he menivät käymään La Zenia Boulevardilla. Myöhemmin illalla Minna lähti Katariinan kanssa käymään Habanerasilla ja Carrefourissa ostamassa tuliaisia.

Torstaina Minna ja Katariina lähtivät Idan ja Kaisan kanssa syömään tapaksia. Maisteltiin mm. jotain rapu- ja mustekalatäytteisiä ruokia. Myöhemmin illalla kävimme myös syömässä churroja suklaakastikkeen kanssa. Oli hyvää!

Perjantaina kävimme kiertelemässä aallonmurtajan lähellä olevia myyntikojuja ja ostelimme tuliaisia.

Sunnuntaina oli taas formulat, ja kahvila oli jälleen aivan täynnä.