Puola, Poznán
sisustusneuvojaopiskelijat JEDU, Kalajoki
Anne Palokangas
Saara Myllylahti
Maarit Silver
sisustusrakentajaopiskelija JEDU, Nivala
Milla Lintula
Sisustusalan opintojemme
alussa emme osanneet aavistaa, että saisimme mahdollisuuden kokea
työssäoppimista ulkomailla. Mahdollisuus tähän tuli yllättäen helmikuussa ja päätös
lähtemisestä tapahtui todella nopeasti, opettajan kysyessä halukkaita
lähtijöitä Puolaan työssä oppimaan.
Kalajoen Jedulla
pidettiin kansainvälisyysinfo, josta saatiin hyvä tietopaketti tulevasta
harjoittelupaikasta ja -jaksosta. Kaikki tapahtui lyhyessä ajassa ja pian
huomasimme olevamme matkalla Puolaan.
Matkustuspäivä
Matka alkoi 8.4.2018 sunnuntaiaamuna
klo 8.14 lumisesta Ylivieskasta. Matkareitti kulki Seinäjoen kautta Tikkurilaan,
josta lähijuna vei meidät Helsinki-Vantaa -lentoasemalle. Finnairin siivin
saavuimme Berliiniin, jossa lämmintä olikin jo +20º. Meitä tultiin hakemaan
koulun minibussilla, jolla matkasimme Saksanpuolelta rajan yli Puolaan.
Ajomatkan aikana saimme kokea ihanan, lähes kesäisen, auringonpaisteen ja
kunnon ukkosmyrkyn sadekuuroineen.
Perille Poznáan saavuimme lähempänä iltakymmentä.
Opiskelija-asuntolassa meidät otettiin sydämellisesti vastaan ja kirjauduimme
huoneisiimme. Huoneet oli kahden hengen huoneita, joissa oli omat WC:t ja
suihkut sekä jääkaapit. Pitkän matkapäivän uuvuttamina oli mukava sujahtaa
nukkumaan :)
-Anne, Maarit,Milla ja Saara-
1.päivä
Pakkasimme mukaan kahvipööniä ja suodatinpusseja varmistaaksemme aamukahvit. Saatavilla olleista tarveaineista kehitelty kahvinkeitin oli ehkä hieman poikkeuksellinen, mutta toimiva.
Matkustaminen tramilla vastasi pitkälti matkustamista Helsingin raitsikalla lukuun ottamatta ohi vilahtelevia maisemia. Poznánissa on paljon kulttuurihistoriallisia tiilestä tai kivestä tehtyjä rakennuksia, jotka sijaitsevat vieri vieressä tai kiinni toisissaan. Rakennusten yksityiskohdat ja koristeet ovat päätähuimaavia taidonnäytteitä ja erityisesti vanhat rakennukset ovat kapeita mutta korkeita.
Koulun erikoisuuten oli, että eteisen lasikopissa olevan henkilön piti avata sähkölukossa oleva ovi joka kerta siitä kuljettaessa. Saimme kuulla, että koulupäivät ovat lyhyitä, lounaan tilalla syödään vain sämpylä ja vasta illalla ruokaillaan tukevammin.
(alla kuva koulurakennuksesta)
Päivän aikana teimme kävellen opastetun kierroksen kaupungin keskustassa ja saimme kuulla maan historiasta. Ehdimme pistäytyä mm. torilla ja katedraalissa.
Koulupäivän päätyttyä osasimme suunnata tramilla takaisin asuntolaan ilman opastusta. Illemmalla kävimme vielä tutustumassa läheiseen ostoskeskukseen.
Puolan mittasuhteista koimme hupia ja hämmennystä jo ensimmäisenä iltana, kun emme meinanneet yltää asuntolan vaatenaulakoihin emmekä hyllyihin. Myös koulurakennus oli kaikilta mittasuhteiltaan ja väreiltään vaikuttava.
-Maarit, Anne, Saara ja Milla-
2. päivä
Saimme päivän aikana paljon tietoa lavasteisiin liittyen ja näimme muutamia pienoismalleja. Huomenna pääsemme teatteriin näkemään lavasteet paikanpäälle.
-Anne, Maarit, Milla ja Saara-
3. päivä
Jenufe-oopperan tarina lyhyesti:
Ooppera on tarina kasvattiäidistä ja kasvattityttärestä, tarina maalaiskylän kolmiodraamasta, mustasukkaisuudesta ja sitä seuraavista järkyttävistä tapahtumista. Jenůfa on rakastunut kylän kaikkien naisten suosikkimieheen Ŝtevaan ja parin odotetaan menevän naimisiin. Kasvattiäiti ei kuitenkaan anna lupaa avioitua hulttion kanssa ennen kuin tämä parantaa tapansa. Ŝtevan velipuoli Laca on puolestaan myös rakastunut Jenůfaan ja haavoittaa mustasukkaisuuden puuskassa veitsellä Jenůfan kasvoja, koska ei saa tunteilleen vastakaikua. Aika kuluu ja Jenůfa synnyttää Ŝtevalle pojan. Ŝteva ei kuitenkaan enää huoli Jenůfaa tämän kasvoja rumentavan arven takia. Kasvattiäiti haluaa saada Jenůfan naimisiin hinnalla millä hyvänsä ja tekee järkyttävän teon: hän surmaa Jenůfan lapsen, jotta Laca suostuu ottamaan Jenůfan vaimokseen. Kaikki, myös Jenůfa ja Laca, uskovat lapsen kuolleen ns. normaalin kuoleman kunnes lapsen ruumis löydetään. Järkyttävistä tapahtumakäänteistä huolimatta ooppera päättyy anteeksiantoon – Jenůfa antaa anteeksi kasvattiäidilleen tämän tekemän kauhean teon ja Lacalle tämän aiheuttaman kasvojen turmelemisen ja suostuu lopulta Lacan puolisoksi.
- Maarit, Anne ja Saara-
1.päivä
Pakkasimme mukaan kahvipööniä ja suodatinpusseja varmistaaksemme aamukahvit. Saatavilla olleista tarveaineista kehitelty kahvinkeitin oli ehkä hieman poikkeuksellinen, mutta toimiva.
Huoneaamiaisen jälkeen yhteistyökoulun opettaja tuli
sovitusti hakemaan meidät asuntolasta. Saimme matkaliput raitiotievaunuun eli
tramiin ja matkustusohjeet.
Matkustaminen tramilla vastasi pitkälti matkustamista Helsingin raitsikalla lukuun ottamatta ohi vilahtelevia maisemia. Poznánissa on paljon kulttuurihistoriallisia tiilestä tai kivestä tehtyjä rakennuksia, jotka sijaitsevat vieri vieressä tai kiinni toisissaan. Rakennusten yksityiskohdat ja koristeet ovat päätähuimaavia taidonnäytteitä ja erityisesti vanhat rakennukset ovat kapeita mutta korkeita.
Koulun erikoisuuten oli, että eteisen lasikopissa olevan henkilön piti avata sähkölukossa oleva ovi joka kerta siitä kuljettaessa. Saimme kuulla, että koulupäivät ovat lyhyitä, lounaan tilalla syödään vain sämpylä ja vasta illalla ruokaillaan tukevammin.
(alla kuva koulurakennuksesta)
Päivän aikana teimme kävellen opastetun kierroksen kaupungin keskustassa ja saimme kuulla maan historiasta. Ehdimme pistäytyä mm. torilla ja katedraalissa.
Koulupäivän päätyttyä osasimme suunnata tramilla takaisin asuntolaan ilman opastusta. Illemmalla kävimme vielä tutustumassa läheiseen ostoskeskukseen.
Puolan mittasuhteista koimme hupia ja hämmennystä jo ensimmäisenä iltana, kun emme meinanneet yltää asuntolan vaatenaulakoihin emmekä hyllyihin. Myös koulurakennus oli kaikilta mittasuhteiltaan ja väreiltään vaikuttava.
-Maarit, Anne, Saara ja Milla-
2. päivä
Aamu
valkeni hyvin nukutun yön jälkeen kesäisen
lämpimänä. Lähdimme oppaaksi tulleen opettajan kanssa matkustamaan
tramilla
kohti workshoppia, joka sijaitsi neljänkymmenen minuutin matkan päässä
asunnolta. Työssäoppimispaikassa valmistettiin oopperan lavasteet eli
lavasterakenteet, asut ja asusteet. Myös muu näytöksissä tarvittava
rekvisiitta (esim. liaanit, kakut, miekat yms.) valmistettiin siellä.
Aamupäivällä Poznán Wielki teatterin artistic
production manager Magdalena piti meille tiiviin informaatiopaketin oopperan
lavastustoiminnasta. Oopperakausi kestää syyskuusta kesäkuulle, jona aikana
esitetään kuusi eri oopperaa ja jokaiseen oopperaan joudutaan rakentamaan oma
lavastuksensa. Magdalena toimii työnjohtajana ja koordinaattorina eli hän
huolehtii lavasteiden toteuttamisen sovitun aikataulun mukaisesti
suunnitelmista toteutukseen. Hänen työhönsä kuuluu yhteistyö eri tiimien kanssa
(mm. valaistus-, puvustus-, lavasteiden rakentaja- ja muut suunnittelutiimit)
ja huolehtiminen budjetissa pysymisestä. Toimeksiannot eri oopperoiden kesken
saattoivat vaihdella muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen. Magdalena
kertoi, että joskus lavasteiden toteuttamisen kanssa saattaa tulla
odottamattomia ongelmia saada siitä halutun ja aidon näköinen sovitussa
aikataulussa ja silloin työpäivät saattavat venyä.
Tässä linkki Wielki Teatterissa esitettyyn oopperaan, jonka lavasteet on toteutettu työssaoppimispaikassamme.
Saimme päivän aikana paljon tietoa lavasteisiin liittyen ja näimme muutamia pienoismalleja. Huomenna pääsemme teatteriin näkemään lavasteet paikanpäälle.
-Anne, Maarit, Milla ja Saara-
3. päivä
Kolmas
päivä oli odotuksia täynnä, koska pääsimme tutustumaan Poznán Wielki
teatteriin ja siihen, miten siellä työskennellään ennen oopperaesitystä.
Saimme nähdä lavasteseinien kokoamista, maskeerauksen valmistelua ja
ihania esiintymisasuja, sekä kuunnella oopperamusiikkia harjoitusten
merkeissä. Olimme edellisenä päivänä tutustuneet oopperan
pienoismalleihin, joten nyt oli helpompi paikan päällä hahmottaa
lavasteiden kokoamiseen liittyviä asioita ja haasteita.
Päivä oli mielenkiintoinen ja antoisa matka kulttuurin maailmaan.
-Saara,Milla, Maarit ja Anne-
4.-5. päivät
-Maarit, Anne, Saara-
4.-5. päivät
Torstain ja perjantain olimme teatterin workshopissa
valmistamassa lavasteita. Osa meistä teki kirkonpenkkejä ja osa teki maskeja.
Kirkonpenkit tuntuivat ohjaajien mielestä valmistuvan liian nopeasti, joten
tahtia piti hidastaa.
Maskit valmistettiin (kierrätys)paperista, jota liisteröitiin
6-7 kerrosta valmiin muotin pohjalle. Muotti piti ensin käsitellä mehiläisvahalla,
jotta kuivunut maski irtoaisi helpommin. Ohjaaja Jacek kertoi ehtivänsä tehdä 1-2
maskia päivässä eli työ on aika hidasta. Perjantaina ehdittiin aloittaa sarvien
valmistaminen uretaanilevystä.
Jokaisena harjoittelupäivänä mukanamme kulki pari paikallisen
oppilaitoksen opiskelijaa eli tutoria. He toimivat tulkkeina, koska harjoittelupaikan
ohjaajien englanninkielentaito voi olla vähäinen. Tutoreiden kanssa oli kiva työn
ohessa keskustella kaikenlaisista asioista, kuten eroavaisuuksista Suomen ja
Puolan koulutusjärjestelmissä, rakennuskulttuurissa ja ilmastossa ja tietenkin kuulla
vinkkejä ostospaikoista Poznássa.
-Maarit, Anne, Saara-
6.-7. päivät
(uskoisitko että talon seinä on vain suora)
Lauantaina kävimme yhteistyökoulun
kv-koordinaattorin kanssa kiertämässä nähtävyyksiä. Tutustuimme mm. Poznán
armeijan museoon ja vanhimpaan katedraaliin. Sunnuntai oli vapaata oleskelua
myös shoppailun suhteen, koska alkuvuodesta voimaan tulleen lain mukaan kaupat
ja ostoskeskukset eivät saa olla avoinna.
-Maarit, Anne ja Saara-
TOINEN VIIKKO
8. -10. päivät
Toinen viikko alkoi sään puolesta sateisissa merkeissä. Harjoittelu workshopissa
jatkui irroittamalla maskit muoteistaan ja leikkaamalla silmän-
ja suunaukot pienen poranterän avulla. Nenä sekä silmän- ja suunympärykset päällystettiin nahkalla. Muu
osa tullaan peittämään karvalla. Sarvien muotoileminen luonnollisen näköiseksi
vaati taiteellista silmää ja yritimme parhaamme.
Tiistaina olimme vaihteeksi koulullamme (Zespół
Szkół Budownictwa Nr 1) taiteilija- kemisti Włodzimierz Trawińskin opissa. Ensin teimme pienet
kipsityöt ja sitten hän opetti meille väri- ja maalausoppia.
Tiistai-iltana olimme koko Jedun opiskelijaryhmä
Poznán Wielki-teatterilla katsomassa Jenufe-oopperaa, joka alkoi klo 19
paikallista aikaa. Esitys kesti kolme ja puoli tuntia väliaikoineen eli meillä
oli riittävästi aikaa seurata lavastuksen teknisiä yksityiskohtia ja toteutusta.
Ooppera on tarina kasvattiäidistä ja kasvattityttärestä, tarina maalaiskylän kolmiodraamasta, mustasukkaisuudesta ja sitä seuraavista järkyttävistä tapahtumista. Jenůfa on rakastunut kylän kaikkien naisten suosikkimieheen Ŝtevaan ja parin odotetaan menevän naimisiin. Kasvattiäiti ei kuitenkaan anna lupaa avioitua hulttion kanssa ennen kuin tämä parantaa tapansa. Ŝtevan velipuoli Laca on puolestaan myös rakastunut Jenůfaan ja haavoittaa mustasukkaisuuden puuskassa veitsellä Jenůfan kasvoja, koska ei saa tunteilleen vastakaikua. Aika kuluu ja Jenůfa synnyttää Ŝtevalle pojan. Ŝteva ei kuitenkaan enää huoli Jenůfaa tämän kasvoja rumentavan arven takia. Kasvattiäiti haluaa saada Jenůfan naimisiin hinnalla millä hyvänsä ja tekee järkyttävän teon: hän surmaa Jenůfan lapsen, jotta Laca suostuu ottamaan Jenůfan vaimokseen. Kaikki, myös Jenůfa ja Laca, uskovat lapsen kuolleen ns. normaalin kuoleman kunnes lapsen ruumis löydetään. Järkyttävistä tapahtumakäänteistä huolimatta ooppera päättyy anteeksiantoon – Jenůfa antaa anteeksi kasvattiäidilleen tämän tekemän kauhean teon ja Lacalle tämän aiheuttaman kasvojen turmelemisen ja suostuu lopulta Lacan puolisoksi.
Yöunet jäivät keskiviikkoa vasten olleena
yönä lyhyiksi johtuen edellisillan pitkästä oopperanäytöksestä. Harjoittelupäivä sujui
kuitenkin työstämällä eläinaiheisia maskeja. Poznán sää suosi jälleen meitä auringonpaisteella
ja yli +20° lämmöllään. Lämpö on saanut myös magnolian puhkeamaan kukkaan.
- Maarit, Anne ja Saara-
11.-12. päivät
(Linkki Halka-oopperaan, jonka lavasteina vastaavia maskeja käytetään:
https://www.youtube.com/
-Saara,Anne ja Maarit-
13.-14. päivät
Yhteistyökoulu järjesti meille lauantai-iltapäivällä
retken, joka suuntautui Poznánin maaseudulla sijaitsevalle Finlandia spot -mökille
(lisätietoa paikasta sen omilla Facebook-sivuilla).
Paikan rakentaminen oli
aloitettu suomalaisten sponsoreiden avulla viime lokakuussa. Tilat olivat vielä
keskeneräiset mm. pesu- ja saunatilojen osalta.
Ohjelmassa meillä oli kävelylenkki läheiselle näkötornille, jonne kuljimme läpi puolalaisen metsän. Harmiksemme näkötorni olikin suljettu. Mökille palattuamme saimme nauttia opettajien valmistamasta grilliateriasta. Seuranamme oli kv-koordinaattori, koulun rehtori ja vararehtori sekä teknisten aineiden opettaja.
Ohjelmassa meillä oli kävelylenkki läheiselle näkötornille, jonne kuljimme läpi puolalaisen metsän. Harmiksemme näkötorni olikin suljettu. Mökille palattuamme saimme nauttia opettajien valmistamasta grilliateriasta. Seuranamme oli kv-koordinaattori, koulun rehtori ja vararehtori sekä teknisten aineiden opettaja.
Sunnuntaina vietimme aurinkoisen päivän lähellä
sijaitsevan Malta-järven rannalla.
-Saara, Maarit ja Anne-
15.-19.
päivät
Maanantaina 23.4. pääsimme tutustumaan vuonna 2011
perustettuun School of Formiin. Siellä on mahdollista suorittaa neljä vuotta
kestävä muotoilualan koulutus tai suorittaa myös erilaisia pätevöitymis- ja
täydennyskoulutuksia. Peruskoulutuksen ensimmäisenä vuonna opintoihin sisältyy
eri muotoilun aloja, joista valitaan itselle mieleinen erikoistumisala. Valmistuneiden
joukosta osa on mm. työllistynyt huippubrändien palvelukseen tai luonut oman
brändin ja yrityksen.(http://www.sof.edu.pl/pl/).
Tiistain ja keskiviikon olimme koululla opettaja Wlodzimierz
Trawinskin ohjauksessa. Hän antoi meille perspektiivi- ja aksonometrioppia
piirrustusharjoitusten kera. Samalla hän avasi meille eri taidesuuntien, kuten
kubismin ja futurismin pääpiirteitä sekä esitteli myös omia taideluomuksiaan. Itsekin
pääsimme kokeilemaan taiteen tekoa yhdistämällä erilaisia materiaaleja uudella
tavalla.
Taiteilija huolehti myös meidän hyvinvoinnista tarjoamalla
tuhtia sitruuna-inkivääri-hunajateetä, jota hän itse kertoi nauttivansa
säännöllisesti flunssan ehkäisyyn.
Torstaina koululla järjestettiin paikallisten
ammattikoulujen välisen suunnittelukilpailun finaali. Aiheena oli ollut
suunnitella kello, joka ilmentäisi Puolan tämän vuoden 100:tta itsenäisyysvuotta.
Kilpailuun selvinneet ryhmät saivat pari tuntia aikaa valmistaa suunnittelemansa
kellon. Mekin saimme eteemme erilaisia materiaaleja (pahvia, kartonkia, sakset
jne.) ja aikaa saman verran. Päädyimme pitäytymään suomalaisten suosimassa puu-
ja luontoaiheessa. Lopputulos oli mielestämme yllättävänkin hyvä annettuihin
resursseihin nähden. Saimme kehuja ja aplodeja sekä hienot diplomit rehtorin kiitosten
kera.
(Virallinen voittajatyö)
Iltapäivällä kokoonnuimme pitämään harjoittelujakson
yhteenvedon, jossa kiitoksia jaettiin puolin ja toisin. Näin ollen harjoittelun
virallinen osio päättyi. Perjantaina meille jäi vielä koko päivä aikaa tutustua
Poznan nähtävyyksiin ja ihailla lämpimän kevään aikaansaamaa kukkaloistoa. Maanantaina
vieraillessamme School of Formissa saimme kutsun perjantain valmistujaistilaisuuteen.
Ehdimmekin seuraamaan muotinäytöstä, jossa esiteltiin todella ainutlaatuisia
oppilaiden tekemiä luomuksia.
Matkustuspäivä kotiin (Tullakseen
on lähdettävä)
Lauantain kotimatka alkoi jo klo 03. Matkalaukkuihin
pakattiin tuliaisten lisäksi myös monia ainutlaatuisia muistoja. Päällimmäisenä
mieleen jää hymyilevät ja ystävälliset ihmiset.
Lämpimät kiitokset kaikille
matkaan osallistuneille
opiskelijoille ja opettajille sekä koti- että kohdemaassa!
Kiitos myös sinulle lukijamme!
Lämpimät kiitokset kaikille
matkaan osallistuneille
opiskelijoille ja opettajille sekä koti- että kohdemaassa!
Kiitos myös sinulle lukijamme!
"Paras
koulutus, jonka voit hankkia, on sijoitus itseesi.
Sen
ei tarvitse aina tarkoittaa korkeakoulua tai yliopistoa."
-Barren
Buffet-
-Anne, Saara, Maarit ja Milla-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti