Työharjoittelua Saksassa 2.4-13.5.2018

Lähdimme työharjoitteluun 4 hengen porukalla: minä, Aleksi, Pauli ja opettaja Marko, rakentamaan pientä hirsimökkiä Saksaan pieneen kylään Hampurin eteläpuolella.
Matka starttasi maanantai aamuna 2.4 kohti Turkua, josta nousimme illalla laivaan suuntana Tukholma. Oltiin jo melko väsyneitä päästyämme laivalle pitkän automatkan jälkeen.
Tiistai aamulla olikin lähtö aikaisin ajelemaan läpi Ruotsin ja Tanskan Rodbyhavniin lautalle joka vie Saksaan. Matka kesti vaivaiset 45min joka kului melko nopeasti. Saksan päässä automatka kesti noin 1,5 tuntia majapaikkaamme Helmstorfissa. Majapaikka on melko vaatimaton ja tupakan katku haiskahtaa mutta näillä mennään! Työmaamme on parin kilometrin päässä melko syrjässä metsässä. Autamme tämän viikon paikallisia muurareita pohjatöissä. Aika spesiaali homma! Lisää myöhemmin kuhan päästään pystyttämään itse hirsimökkiä.

Hirsipaketit olivat jo odottamassa meitä työmaalla.

Työmaa on edistynyt jo sille mallille että
maanantaina voidaan aloitella hirsien parissa.

Työkaverit ahertamassa perustuksien parissa.

Paulin, Aleksin ja Klausin kanssa painetaan hommia.

Tänään käytiin pyörähtämässä Hampurin hienossa kaupungissa. Ekaksi täytyi päästä syömään jotain ja syönti paikaksi valikoitui isäntiemme suosittelema ravintola Hampurissa, Froindlichst. Todella hyvää ruokaa suosittelen! Ruoan jälkeen kävelimme elben varrella ja ihastelimme maisemia. Sieltä lähdimme kohti Europa Passage ostoskeskusta missä päivä sitten vierähtikin. Hampuri on iso paikka, paljon ihmisiä kannattaa käydä.

Hampuri on kyllä hieno kaupunki.
Ti 10.4.2018

Työt etenee hirvittävällä tahdilla! Kohta saa jo kattoa ruveta mietiskelemään kovastikkin.
Telineet saatiin työmaalle ja hirsien asentamisessa on edetty hyvin.
Kelit ovat olleet suotuisia meille, 20 asteen tuntumassa päivisin lämpötilat ja auringonpaistetta kirkkaalta taivaalta. Kyllä tarkenee.

To 12.4
Noniin, noniin alkuviikko onkin kulunut makiasti hirsien pystytyksessä. 4 päivässä kaikki seinähirret katonrajaan asti, ei pöllömmin. Paulikin päätti sopivasti vklp kunniaksi ruuvata ruuvin sormeen tänään :D Työmiehille käy pieniä vahinkoja hups keikkaa. Rankan työviikon jälkeen mukava levähtää viikonloppuna ja lähteä tutkimaan lähimaastoa.
Isäntä pariskunta James ja Anika antavatkin meille aina vinkkejä mihinpäin kannattaa lähteä ja missä kannattaa käydä. Todella mukavia tyyppejä!

Hyvän näköisen mökin jotkut pystyttänyt, ketkähän lie..

19.4. Torstai

Rankan työviikon jälkeen pääsimme lopulta viikonlopun viettoon. Viikonloppu olikin melko täynnä suunnitelmista. Perjantaina kävimme Bremenissä tutustumassa kaupunkiin ja paikallisiin nähtävyyksiin. Lauantai kuluikin mukavasti kylpylän merkeissä Soltau thermessä Soltaussa. Oli mukava päästä parin viikon tauon jälkeen taas saunaan. Sunnuntaina suuntana oli jälleen Bremen ja weser stadion. Bundesliiga ottelu Werder bremen-Rb Leipzig oli huikea kokemus joka jää varmasti mieleen. Tunnelma stadionilla oli huikea ja ehkä sykähdyttävin kokemus oli Niklas Moisanderin iskemä isäntien johtomaali ensimmäisellä puoliajalla. Kokemuksena ehdottomasti reissun kohokohta ainakin toistaiseksi.

Uusi työviikko aloitettiin täynnä uutta virtaa. Viikko lähti käyntiin kattovasojen asentamisella sekä tuulensuojakankaan asentamisella. Katto valmistui nopeaan tahtiin ja loppuviikosta pääsimme jo asentamaan ikkunoita taloon. Keli suosi työntekoa koko viikon sillä aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja mittari näytti parhaimmillaan lähes 30 astetta.
Astetta rajumpi työukko pötköttämässä uunituoreella katolla

Futispelissä 40 000 muun katsojan kanssa..

Ke 25.4
Viime viikonloppuna oli huikeat kelit +25 astetta lämmintä. Vietimme viikonlopun rannalla ottaen aurinkoa sekä shoppaillen Harburgissa.
Maanantaina työmaalla aloitimme lattiaeristyksellä ja sitten siirryimme räystäslautojen pariin. Opettajamme Marko lähti pe kotia kohti ja jäimme kolmestaan touhuilemaan vielä pariksi viikoksi. Saapa nähä mitä tästäkin vielä tulee :D

2.5. Keskiviikko

Töitä,töitä! Poikien kanssa väännetty hurjina töitä. Viikonloppuisin levätty sitte sen mukaisesti. 😁 Vappu meni sateisissa tunnelmissa.
Työmaalla on tehty katon extrakoolaukset, eristystöitä, työkaluille ja tarvikkeille hieno katos ja höyrynsulkumuovin asennusta aloiteltiin. Ikkunan pieliä  ja ikkunapeltejäkin testailtiin jo.

Tämän päivän viritelmä 👍

Maanantai 7.5
Viimeinen viikko tärähti käyntiin! Talo alkaa olemaan hyvällä mallilla jo, kaikki ikkunat ja ulko-ovi on paikoillaan. Ulkoapäin melko valmiin näköinen jo, kattopeltejä ei ole vielä asennettu.
Vklp oli taas mahtavat rantakelit 😎 ja nahka punoittaa kivasti kaikilla sen seurauksena. Kotia lähtö lähestyy kovaa vauhtia.
Ikkunanpielet saatiin valmiiksi viimeviikolla.

Perjantai 11.5
Viimeinen viikko taputeltu  ja kotimatka edessä yöllä. Työmaalla tehtiin viimeiset silaukset ulkopuolelle, sisältä jäi vielä kovasti kesken mutta hyvin edetty 6 viikossa. Tämä päivä siivottiin omat työkalut pois ja käytiin ostamassa viime hetken tuliaiset. Pienen levon jälkeen alkaa armoton ajaminen kohti Tukholmaa.

Sunnuntai 13.5

Suomessa ollaan vielä olisi Turku - koti väli ajamatta. Eilen ajeltiin tukkaputkella Tukholmaan. Tukholmassa oli reilusti luppoaikaa joten suuntasimme vanhaankaupunkiin. Nyt laivalla Turun saaristossa juuri saapumassa Turun satamaan.  Oli kyllä hieno kokemus tämä reissu kaikinpuolin.