Työssäoppi Kyproksella

Työssäoppi Kypros, Ayia Napa 21.9-1.11. 2019 kokki opiskelija Jonna Härö

Johdanto
Toisena opiskeluvuotena opettajani kysyi minulta olisinko halukas lähtemään viimeisenä vuotena työssäoppimaan ulkomaille. En miettinyt kauaa ja kohta minulla oli jo matka varattuna. Lähdin reissuun toisen opiskelijan kanssa. Halusin mennä ulkomaille suorittamaan työssäopin taka-ajatuksena englannin kielen oppiminen ja harjaantuminen kokkina.

Valmistautuminen
Valmistauduin työssäoppiin juttelemalla paljon koulukaverini kanssa joka oli edellis keväänä ollut itse samassa paikassa työssäopissa. Hän näytti minulle kuvia ja kertoi kaiken oleellisen. Myös opettajani huolehti reissuuni liittyvistä asioista ja kertoi omista kokemuksistaan, sillä hän oli vieraillut siellä itsekin pari vuotta sitten. Kävin myös KV-infossa josta sain lisää neuvoja.

Matkustaminen
Lentomme lähti Helsinki-Vantaan kentältä jonne menimme Ylivieskasta junalla. Lento ei jännittänyt minua sillä olen matkustanut ennenkin lentäen. Matka kesti noin. 4h joka oli siis lyhyt aika. Laskeuduimme suoraan Kyprokselle Larnacan kentälle josta menimme taksilla Ayia Napaan jonne oli noin. 30min matka.

Työssäoppimispaikka ja työskentely
Työskentelimme Paula´s restaurant nimisessä ravintolassa jonne meidät otettiin hyvin vastaan. Ravintola oli suosittu vanhempien ihmisten keskuudessa ja menu oli laaja, sieltä löytyi mm, pastaa, pihvejä, kalaa, kanaa, lihapullia, keittoja sekä monia erilaisia salaatteja. Saimme pitää ensimmäiset päivät vapaata tutustuen kaupunkiin. Kun aloitimme työt keittiöllä meitä ohjeisti pääkokki Rocky. Keittiössä oli myös kaksi muuta kokkia. Työskennellessä meillä oli rento tunnelma, vitsailimme ja opetimme kokeille suomea. Paula kävi katsomassa meitä myös välillä keittiön puolella salista vapauduttaan ja toi meille aina limsaa ja jos minkä näköstä kakkua tai pullaa, hän oli todella hyväsydäminen ja meille kuin äitihahmo. Työtehtäviimme kuului esivalmistelut esim. perunoiden, porkkanoiden, katkarapujen ja valkosipuleiden kuoriminen sekä erilaiset siivoustehtävät. Loppuajasta valmistin myös asiakkaille salaattiannoksia sekä minun ykköslemppariksi siellä tullutta ruokaa: mango kanaa. Keittiöllä ruoka valmistettiin tuoreista raaka-aineksista ja kaikki tehtiin alusta alkaen itse. Hygieniataso oli erilainen kuin suomessa mutta siihenkin tottui.
Teimme töitä noin. 8h päivässä 6 kertaa viikossa. Viimeisen viikon saimme vapaaksi sillä työtuntimme tuli täyteen.

annokset työpaikastamme (nam!)

"vähän" perunoita

Asuminen
Asuimme A.Maos nimisessä huoneistohotellissa joka sijaitsi kilometrin päässä työpaikastamme, ihan keskustassa. Huoneessamme oli pieni keittiö, sängyt, vessa, suihkutila sekä parveke hotellin altaalle päin sekä huvipuistoon jonka valot loistivat nätisti illalla, näköala oli siis mieluinen. Siivooja kävi kerran viikossa vaihtamassa meille lakanat sekä tuomassa puhtaat pyyhkeet.
Hotellissamme oli myös allasbaari josta sai tilattua juomien lisäksi pientä purtavaa.
Huoneessamme oli hintaan kuuluva wifi sekä ilmastointi.

Vapaa-aika
Vapaa-aika meni nopeasti sillä tekemistä riitti. Vietin aikaa vanhempieni kanssa jotka tulivat katsomaan minua pariksi viikoksi, kiertelimme kaupungilla sekä eri nähtävyyksissä, rannalla sekä Famagusta Napa Boat nimisellä laivaristeilyllä. Risteily jäi ehdottomasti mieleeni upeista maisemista ja lentokaloista jotka lensivät veden yllä upeassa auringonlaskussa.
Sää helli koko ajan ja +35 asteessa välillä tuntui tukalankin kuumalta joten välillä oli hyvä hengähtää viileässä sisätiloissa, kävimme Nicosiassa ja Larnacassa joissa oli hyvät shoppailu mahdollisuudet, kuljimme bussilla joka oli todella edullista ja kätevää.
Rannat olivat upeita, vaaleaa hienoa hiekkaa ja kristallin kirkasta vettä. Meren veden lämpötila oli +29 astetta joten tarkeni kyllä käydä monesti uimassakin!
Kävimme myös tutustumassa paikalliseen yöelämään kera upeiden drinkkien joita baarimikot meille valmistivat.
Kyproksen maisemat olivat todella nätit, yksi lemppareistani oli turisti kohde "Love Bridge" eli rakkauden silta.

Risteilyn upeat maisemat

risteilyllä näkyvä auringonlasku

Love Bridge
Tarjolla oli laaja valikoima eri jäätelömakuja (lisää namia)

Plussat ja miinukset
Plussaa reissuun mahtui todella paljon: ihana lämpö varsinkin tietoisena siitä että kotisuomessa samaan aikaan oli vesisadetta ja kylmää...ystävälliset ihmiset, ruoka, maisemat, kokemus sekä ylipäätään irtiotto arjesta.
Miinuksia sen verran että pienet työkaverimme keittiöllä ei olleet mieluisia: torakat ja hiiret.
Myös paluumatkalla lennon viivästymisen takia myöhästyminen junastamme.

Loppu ihmettely
Sain reissusta todella paljon irti, opin englannin kieltä sekä harjaannuin kokkina, sain myös uusia kavereita. Matka oli todella paljon mieltä avartava kokemus ja olen iloinen että lähdin.
Suosittelen ehdottomasti tätä muillekkin jotka haaveilevat ulkomaille työssäoppiin menemistä! Uskon että tästä on hyötyä minulle tulevaisuudessa: rohkenen käyttää englannin kieltä nyt paremmin, opin näkemään erilaista kulttuuria ja arvostan suomen keittiötä enemmän koska hygieniataso on parempi. Sain myös paljon varmuutta.
Suomessa on kiva asua ja täällä on asiat hyvin.