Irlanti 1.-9.5.2022 opet reissussa

Glenveagh National Park, Loch Gleann Beatha,
kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Matkalla Tuula Leskinen ja Sanna Kankaanpää

Opetamme liiketoimintaa Koulutuskeskus JEDUn Oulaisten toimipisteessä. Saimme JEDUlta ja esihenkilöltä mahdollisuuden tänä keväänä lähteä kansainvälisyysjaksolle. Matka järjestyi nopealla aikataululla, sillä selvisi, että pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Irene Eckartin järjestämässä Irlannin kurssissa oli vielä pari paikkaa vapaana.

Emme ole kumpikaan aiemmin käyneet Irlannissa, joten on hienoa päästä tutustumaan maahan ja sen kulttuurin sekä erilaisiin oppilaitoksiin. Hyvää tässä reissussa on myös se, että saamme tutustua bussilliseen saksalaisia kollegoita! Matkasta on todellakin tulossa kansainvälinen.

Sunnuntai 1.5.22

Aloitimme matkan Ylivieskasta vappuna 1.5.2022. Alkumatka sujui hyvin junassa, jossa kertasimme vielä yhdessä JEDUn matkustuskäytänteitä ja kansainvälisyysopuksia. Teimme myös matkustusilmoituksen Ulkoministeriöön. JEDUn kv-blogiin emme vielä suoraan päässeet kirjoittamaan, mutta eiköhän sekin tässä joku päivä onnistu. Hienoa olisi, että pääsisitte seuraamaan päivittäin reissuamme!

Junassa, kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Pääsimme perille harmaaseen Dubliniin paikallista aikaa klo 17.00. Lentokentällä vierähti tovi laukkuja odottaessa ja taksimatka hotellille kesti puolisen tuntia. Taksimatka oli näppärä valinta sateisessa säässä, eikä kahdestaan hintakaan päätä huimannut.

Saapumassa Irlantiin,
kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Hotellilla ilmoitimme kotiin, että pääsimme perille ja lähdimme ensimmäiselle yhteiselle illalliselle toisten kurssilaisten kanssa. Meitä oli jo paikalla 20 henkeä. Illallisen yhteydessä jokainen esitteli vuorollaan itsensä ja oppilaitoksensa englanniksi tai saksaksi. Osallistujia oli meidän lisäksemme eri puolilta Saksaa, ammatillisen koulutuksen, lukiokoulutuksen ja peruskoulutuksen puolelta. Matkanjärjestäjä Irene Eckart kertoi tiivistetysti tulevan viikon ohjelmasta ja tavoitteista.

Maanantai 2.5.22

Aamupalan ja työsähköpostien yms. viestien luvun jälkeen kierrettiin Dublinissa kävellen ja tutustuen alueeseen.

Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Päivällä kokoonnuimme yhteen kurssilaisten kanssa. Matkanvetäjä Irene Eckart kertoi tarkemmin kurssin sisällöstä ja jakoi meidät ryhmiin. Ryhmät tekivät yhdessä raportteja päivistä. Tämän jälkeen kiersimme nähtävyyksiä Irenen kertoessa historiasta ja erilaisista opetusmetodeista, joiden avulla saa aikaan enemmän vuorovaikutusta opiskelijoiden keskuudessa.

Kävelykierrokselle lähdössä, matkan johtaja Irene Eckart kuvassa
keskellä papereiden kanssa. Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Dublinin ovet on historiallisista syistä eri värisiä, kannattaa perehtyä! ;)
kuva kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Tutuistumme myös Liren lapset -patsaaseen Dublinin keskustassa.

James Joysen patsas Dublinissa,
kuva Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Kierroksen päätteeksi ehdimme katselemaan lisää nähtävyyksiä, ostamaan tuliaisia ja vierailemaan irlantilaisessa pubissa. Sanna löysi itselleen perinteisen irlantilaisen hatun.

Shoppailemassa Dublinissa illalla,
kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Illalla oli ohjelmassa vielä yhteinen ruokailu ja päivän tapahtumien läpikäynti keskustellen englanniksi ja saksaksi.

Tässä esimerkki hotellin illallisista,
kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Tiistai 3.5.22

Aamupalan ja kiireellisimpien kotimaan työasioiden hoidon jälkeen kiersimme nopsaan ennen yhteisen ohjelman alkua vielä lähialueen nähtävyyksiä jalan. Askelia kertyikin tähän mennessä jokaisena päivänä yli 15000.

Kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Kurssiohjelman aluksi meidän ryhmiinjako tarkistettiin ja kerrattiin päivän ohjelma. Tämän jälkeen kävelimme Tirinity Collegeen ja tutuistumme alueeseen. https://youtu.be/HjEfFvMjUkk

Alueella on yksi maailman suurimmista kirjastoista, johon voi tutustua myös virtuaalikierroksen avulla. Linkki virtuaalikierrokseen: https://www.tcd.ie/library/old-library/

Molly Malonen patsaalla, Talking Statue,
kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Vierailimme myös Molly Malonen patsaan luona. Tässäkin patsaassa on nykyaikainen QR-koodilla luettavissa oleva kyltti. Koodin avulla pääsee sivustolle, jonka kautta patsaan henkilö tavallaan soittaa katselijan puhelimeen ja kertoo tarinansa.

Kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Seuraavaksi siirryimme ratikalla Kilmainham Gaolin vankilaan, jossa kiersimme oppaan johdolla historiallisilla käytävillä ja vankiselleissä. Vankilan toiminta on loppunut 1960 -luvulla, mutta sen rooli on ollut merkittävä Irlannin eri kapinoiden aikana, sisällissodan ja itsenäistymisen aikana. https://kilmainhamgaolmuseum.ie/

Odottamassa opastetun vankilakierroksen alkua.

Yhteisen illallisen jälkeen kävelimme vielä yhdessä läheiseen Abbey teatteriin katsomaan esitystä When the luck kisses hello. Esitys kertoi tytön muutoksesta mieheksi ja kamppailusta minuutensa ja sekä hänen, että veljensä ja ystävänsä kamppailusta miehisyytensä kanssa isänsä kuolinvuoteella.

Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Illan päätteeksi pakkasimme laukut, sillä seuraavana aamuna onkin aika siirtyä toiselle paikkakunnalle.

Keskiviikko 4.5.22

Aamupalan jälkeen siirryimme bussilla yhteen Dublinin keskustan puistoista, jossa kävimme katsomassa Oscar Wilden patsasta.

Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Tämän jälkeen siirryimme linja-autolla kiertämään ensin Dublinissa olevaa Euroopan suurinta puistoa ja sen jälkeen vielä lyhyesti keskustan nähtävyyksiä. Irene matkanjohtajana kertoi nähtävyyksistä tarkemmin.
Kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Lyhyen Dublinin kierroksen jälkeen lähdimme ajamaan kohti Letterkennyä ja matka veikin meidät myös Pohjois-Irlannin eli Iso-Britannian alueen läpi, mitään rajamuodollisuuksia ei ollut, vaikka käytiin EU-alueen ulkopuolella hetkellisesti.

Maisemat matkalla olivat hienoja, vaikka bussin ikkunasta niistä ei juurikaan kuvia saatu otettua ilman että jotain oli aina edessä. Pari pysähdystä tehtiin paikallisilla huoltoasemilla, joista ei taas puolestaan kannattanut ottaa kuvia.

Matkan aikana Irene kertoi vinkkejä opetukseen ja antoi paljon tietoa myös paikallisista kirjailijoista ja alueen historiasta. Letterkennyyn saavuimme myöhään iltapäivällä, hotelliin kirjautumisen jälkeen olikin jälleen päivän yhteenvedon, verkostoitumisen ja yhteisen illallisen aika.

Torstai 5.5.22

Vierailimme heti aamusta North West Regional Collegessa. Hotellilta kesti noin tunnin ajaa bussilla oppilaitokselle. Ajoimme suoraan Pohjois-Irlannin puolelle Letterkennystä. Mitään rajamuodollisuuksia ei ollut, vaikka Iso-Britannia ja sitä myöten Pohjois-Irlantikin on eronnut EU:sta. Oppilaitoksella kävelimme jyrkkää rinnettä suoraan sen päärakennukseen ja sieltä kolmanteen kerrokseen portaita.

Kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Ensimmäisenä oppilaitoksesta kertoi kansainvälisyyskoordinaattori Bronagh Fikri. Oppilaitos sijaitsi hienolla paikalla kaupungin keskustassa korkealla rinteellä ja oppilaitoksessa voi opiskella yhteensä 500 erilaista kurssikokonaisuutta. Aloja ovat liiketoiminta, palvelualat, tekniikka esim. multimedia yms. alat (alueen paras tv-tuotantotila), sosiaali- ja terveysala. Lisäksi kädentaitojen aloja kuten puusepän töitä, maalausta, sisustusta yms. Heillä opiskelee n. 15000 opiskelijaa vuodessa. He tarjoavat sekä ammatillista toisen asteen koulutusta sekä ylempää koulutusta.

Irene antoi Bronaghille kiitokseksi erilaisia lahjoja meiltä kurssilaisilta.
Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Iso-Britannian ero EU:sta vaikeuttaa hieman arjen toimintaa, suurin muutos on se, etteivät he voi enää hakea Erasmus+ tukea. He saavat kuitenkin valtiolta erillaista tukea tämän tilalle ja jatkavat edelleen laajaa kansainvälistä toimintaansa. Toki ihmisten omaan elämään vaikuttaa eniten, se että niiden, joilla ei ole Iso-Britannian tai Irlannin kansalaisuutta (eli ovat syntyneet muualla), pitää hakea viisumia.

Martin Peoples
kuvaTuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Martin Peoples toimii oppilaitoksessa IT-päällikkönä, joka auttaa opettajia ja kouluttaa heitä tietoteknisten asioiden kanssa sekä vastasi etäopetukseen siirtymisen toteutuksesta covid-19 alussa ja sen aikana. Hän kertoi paljon kokemuksia Lockdown -tilanteen ajalta ja miten he saivat ratkaistua erilaisia arjen haasteita. Samassa yhteydessä keskustelimme miten eri oppilaitoksissa Saksassa ja meillä Suomessa näiden samojen asioiden kanssa toimittiin.

Danny Lyttle kertomassa ääni ja televisioalan koulutuksista.
Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Opiskelijaohjauspalvelujen päällikkö Danny Lyttle, kertoi miten he ovat varmistaneet opiskelijoiden äänen kuulumisen oppilaitoksella ja kierrätti meitä tutustumassa erilaisiin opetus- ja tutkimusympäristöihin mm. media-alalla, teatteri- ja äänialalla sekä sosiaali- ja terveysalalla.

Danny Lyttle esittelee oppilaitoksen tutkimuspalvelukeskusta.

Opiskelijahallintopalvelujen seinillä oli hienoja kaavioita.
Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Opiskelijat kertoivat meille sosiaali- ja terveysalan opinnoista.

Sotealan ympäristöt toimivat samalla yritysten tuotekehitystiloina.

Pääsimme myös seuraamaan opiskelijoiden teatteriesityksen harjoituksia. Tämän jälkeen söimme lounasta opiskelijaruokalassa. Mielenkiintoista oli huomata, että kasviksia oli todella vähän tarjolla ja tuoretta salaattia ei ollut valittavissa ollenkaan.

Opiskelijoiden teatteriharjoituksissa.
Kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Lounaan jälkeen Danny vei meidät opiskelijapalvelujen tiloihin, joissa he järjestävät opiskelijoille uraohjausta. Meidät jaettiin pienryhmiin, joissa teimme erilaisia ryhmäytymis ja itsetuntemukseen liittyviä tehtäviä. Tällaisten tehtävien avulla opinto-ohjaajat pyrkivät näyttämään opiskelijoille, että he osaavat ja hoksaavat asioita aivan itsekin, koska monilla on huono itsetunto. Lisäksi ryhmätöiden avulla ohjaajat pääsevät seuraamaan opiskelijoiden viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sekä muuta käyttäytymistä sosiaalisissa tilanteissa, mikä auttaa heitä opiskelijan opintopolun suunnittelussa, opintojen ohjauksessa ja uraohjauksessa.

Dannyn kolleega opinto-ohjaaja esitteli lisäksi oppilaitoksen käyttämän sähköisen uraohjaussivuston, josta opiskelijat voivat hakea eri uramahdollisuuksia ja niihin sopivia koulutuksia ja työpaikkoja. Pääpaino sivustolla ei siis ole koulutuksissa ja kursseissa vaan erilaisten mahdollisuuksien löytämisessä ja millä eri koulutuspoluilla niihin voi päästä.

Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Tämän jälkeen henkilöstöhallinnon asiantuntijat Branda McKay ja Annette Smith kertoivat opettajien ja henkilöstön koulutuksista, sekä siitä, että heidän sisäiseen laaduntarkkailuun ja laadunvarmistukseen kuuluu se, että opettajat tarkistavat ristiin vielä uudelleen toistensa arviointeja. Näin he ovat päässeet eroon opiskelijoiden valituksista liittyen arvioinnin epäoikeudenmukaisuuteen. Jokaiselle uudelle opettajalle nimetään mentori ja mentoroinnin kesto riippuu opettajan henkilökohtaisesta tilanteesta, sekä koulutustaustasta, joten jollakin mentorointi voi kestää vuosia. Mentoroiva opettaja seuraa uutta opettajaa opetustunneilla ja antaa tälle sekä suullista ja kirjallista palautetta, että myös vinkkejä käytännön työhön, jotta oppilaitoksen tavoitteet toteutuisivat parhaalla mahdollisella tavalla.

Kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Tapaamisen lopussa jaoimme pienet lahjat kiitoksesti erittäin mielenkiintoisesta päivästä. Kaikkien mielestä oppilaitoksessa olisi ollut hyvä päästä vierailemaan vielä uudestaan ja keskustelemaan aiheista tarkemmin pienissä ryhmissä.

Päivän lopuksi pääsimme ohjatulle kävelykierrokselle Derryn vanhaankaupunkiin oppaanamme irlantilainen Ruairi Oheara. Kiersimme yli 400 vuotta vanhoja linnan muureja. Kierroksen aikana Ruairi kertoi paljon historiasta ja nykyisestä poliittisesta tilanteesta Derryssä ja laajemmin Pohjois-Irlannin alueella. Samana päivänä oli nimittäin menossa eduskuntavaalit ja hän oli käynyt äänestämässä juuri ennen kierroksen alkua.

Päivä päättyi tuttuun tapaan yhteiseen illalliseen ja päivien tapahtumien läpikäyntiin kurssilaisten kesken. Kaikki olimme tosiväsyneitä, päivä oli todella mielenkiintoinen mutta liian pitkä oppilaitos- ja linnavierailuineen.

Perjantai 6.5.22

Aamupalan jälkeen suuntasimme linja-autolla kansallispuistoon. Kävimme matkalla katsomassa rantaa ja pientä kylää, meren toisella puolella seuraavana mantereena on Amerikka. Pidimme rannalla lyhyen tauon, jonka aikana ehdimme vierailemaan paikallisessa kauniissa pienessä kahvilassa ja matkamuistomyymälässä. Linja-autokuskimme kertoi kuljettaneensa ennen koronaa useita suomalaisia ryhmiä Irlannissa.
Kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Seuraavaksi ajoimme läheiseen kansallispuistoon, jossa kaikki kävelimme n. 4 km matkan vanhalle linnalle. Siellä söimme jokainen oman maun mukaan lounaan. Tämän jälkeen saimme valita kävelimmekö takaisin kansallispuiston halki matkailukeskukseen vai ostimmeko liput bussiin.

Kansallispuistosta ajoimme Donegaliin hotellille pieniä maisemateitä pitkin. Donegalissa kävimme saksalaisten kollegoiden kanssa tutustumassa kaupunkiin ja sen nähtävyyksiin, mm. kirkkoon, linnaan ja vanhaan hautausmaahan sataman lähellä.

Matkojen aikana oli hyvää aikaa jutella saksalaisten kanssa heidän alueidensa koulutusjärjestelmistä ja opetukseen liittyvistä käytänteistä. Nordheim-Westfalenin ja Hessenin alueiden välillä on melkoisia eroja siinäkin, mitä kautta tai millä opinnoilla voi päästä opettajaksi. Toki tämäkin vaihtelee vielä koulutusasteittain ja aloittain.

Askelia kertyi tänäänkin reilusti, yhteensä n. 19 400, mikä on hyvä JEDUn henkilöstön liikkeelle -liikuntakampanjaa ajatellen.

Lauantai 7.5.22

Ajelimme päivän Donegalista hienoja reittejä pitkin Dubliniin, matkalla pysähtelimme erilaisilla nähtävyyksillä, vanhalla kirkolla, jossa oli merkkihenkilöiden hautoja. Tarkoituksena oli myös pitää ruokatauko, mutta koronan vuoksi kahvilat kirkon vieressä olivat kiinni. Pysähdyimme myöhemmin huoltoasemalle, josta saimme ostettua kolmioleipiä ja muuta pientä kahvin lisäksi.

Kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0

Matkan kohokohtana oli opastettu kierros vanhalla wiskipanimolla maistiaisten kera.

Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Saavuimme myöhään iltapäivällä hotellille, jossa kokoonnuimme yhteiselle illalliselle ja kertasimme viikon tapahtumia.

Sunnuntai 8.5.22

Sunnuntaina aamupalan jälkeen oli vuorossa kurssin yhteenveto. Jokainen kertoi vuorollaan
Meine Gedanken = Ajatukseni
Meine Take Aways = Tuliaiseni kotiin
Meine  TWILS this week I learned = Opin tällä viikolla
Das werde ich verändern = Tämän muuttaisin
Das werde ich vertiefen = Tähän tutustun tarkemmin
Diese Fragen habe ich noch = Nämä haluaisin vielä kysyä
Osallistujat kiittelivät kovasta Ireneä matkan järjestelyistä, kertoivat oppimistaan asioista ja viikon kohokohdista, jokaiselle oli löytynyt paljon uusia oivalluksia sisältäviä hetkiä.

Kuva Tuula Leskinen CC BY-NC-ND 4.0

Iltapäivällä kiersimme vielä Dublinin nähtävyyksiä ja ehdimme myös hieman ostelemaan tuliaisia Temple Barin ostosalueelta.

Maanantai 9.5.22

Lähdimme lentokentälle jo 6.30, vaikka lento lähti klo vasta klo 10.15.  Oli hyvä, että lähdimme ajoissa, koska turvatarkastuksessa kesti paljon kauemmin mitä Suomessa. Lopulta meille jäi vain noin puoli tuntia aikaa istahtaa ja syödä eväitä ennen lennon lähtöä. Lento kesti noin kolmetuntia, myötätuulen ansiosta saavuimme Suomeen kymmenen minuuttia etuajassa ja ehdimmekin iloksemme aikaisempaan junaan! Junamatkan aikana kertasimme viikon tapahtumia ja kirjoitimme raporttia yhdessä loppuun. Juna saapui Ylivieskaan 20.53. Väsyneet, mutta innostuneet matkaajat pääsivät kotiin. :)

Matkan aikana saimme keskustella paljon ammatillisesta koulutuksesta saksalaisten kollegoiden kanssa ja he mielellään tekisivät jatkossa yhteistyötä kanssamme. Monet alkoivat suunnittelemaan seuraavaa kurssimatkaa Suomeen. Ystävystyimme hyvin kahden hiusalanopettajan kanssa. Sandran ja Verenan kanssa tulemme varmasti pitämään jatkossakin yhteyttä ja käynnistämään oppilaitoksemme välille erilaisia yhteistyökuvioita.

Oli mielenkiintoista kuulla erilaisista opetus- ja arviointitavoista. Näistä saimme varmasti puolin ja toisin uusia ideoita omaan työhömme. Lisäksi arvokasta oli ylipäätään keskustelumahdollisuus saman henkisten ihmisten kanssa. Keskustelimme päivien aikana paljon esimerkiksi koronan ja sen mukanaan tuoman etäopetuksen kamppailuista ja onnistumisista sekä nykyisestä tilanteesta, kun koronan vaikutukset alkavat näkyä eri tavoin, mitä voimme niille tehdä? Ehkä tässä olisi hyvä aihe seuraavaan opettajien kansainväliseen hankkeeseen?

Tärkeä anti viikossa oli myös se, että kielitaitomme paranivat ja uskallus käyttää vierasta kieltä ammattitilanteissa lisääntyi.

Kuva Sanna Kankaanpää CC BY-NC-ND 4.0
Saimme osallistumisesta myös matkalaukkuvyöt!