Auto- ja logistiikka oppilaiden vaihto Saksaan 8.5.-22.5 Viikko 1

Ajoneuvoalojen oppilaiden vaihto Saksaan 8.5.-22.5.2022

Viikko 1

Auto- ja logistiikka alan oppilaille tarjottiin mahdollisuutta lähteä tutustumaan muiden maiden autotehtaisiin ja museoihin. Matkaan lähti 23 oppilasta Nivalasta ja Haapavedeltä, sekä 6 opettajaa Nivalasta. Matka kulki Ruotsin kautta Tanskaan ja siitä lopulta Saksaan.

Vaihdon kesto: 8.5.-22.5.2022.

Mun nimi on Noora Repo, ja opiskelen ajoneuvoasennusta Haapavedellä ensimmäistä vuotta. En oo opiskellut vasta kuin 3kk, mutta kun matkaa tarjottiin lähdin kyllä mielelläni mukaan.

Sunnuntai 8.5.2022

Lähdön hetki koitti sunnuntaina Nivalan Jedun pihalta klo 12. Siirryimme ensin tekemään koronatestit koulun auditorioon, jonka jälkeen kaikki terveet pääsivät siirtymään linja-autoon. Kaikkien testit olivat onneksi negatiiviset, ja matka sai alkaa. Heti ensimmäisenä päivänä saimme istua kunnolla bussissa, sillä lähdimme heti ajamaan kohti Naantalia, ja lauttaa joka vei meidät yön aikana Ruotsiin. Saimme odottaa jonkin aikaa lauttarannassa saavuttuamme Naantaliin, mutta onneksi laivassa oli valmiina buffet tarjoilu, kun vihdoin pääsimme sinne. Hytissäkin sai loppujen lopuksi unen päästä kiinni, vaikka melu olikin aika kova.

Maanantai 9.5.2022

Laiva saapui Ruotsiin aamulla aikaisin, ja pääsimme nopeasti laivasta rantaan. Lähdimme heti maihin päästyämme ajamaan kohti Södertäljeä ja Scanian tehdasta, jonne oli parin tunnin ajomatka. Kävimme kiertämässä linja-autolla Scanian tehdasaluetta enemmän, jonka jälkeen menimme Scanian Head Officen viereen, ja pääsimme sen jälkeen tutustumaan Scanian museoon. Museossa oli nähtävillä monia Scanian linja-autoja eri vuosikymmeniltä, ja useita eri Scanian tehtaan tekemiä moottoreita. Oli pienoinen pettymys kun tehdaskierros Scanialla peruttiin koronan takia, mutta onneksi pääsimme museoon kuitenkin.

Museovierailun jälkeen vuorossa oli yksi matkan pisimmistä siirtymistä, kun ajoimme Tukholman lähettyviltä Göteborgiin lounaisruotsiin. Majoituimme Göteborgissa Slottskogens hostelissa, joka oli lähellä kaupungin keskustaa. Hostellin kanssa oli vähän ongelmia, kun usean oppilaan huoneissa oli sisäilma ja homeongelmia. Me saimme onneksi vaihtaa parempaan huoneeseen, koska oireet olivat niin pahat.

Tukholma, Scanian Head Office ja museo
Saavuimme illaksi Göteborgiin

Tiistai 10.5.2022

Tiistaina lähdimme heti aamusta käymään ainakin tähän mennessä reissun mielenkiintoisemmassa kohteessa, sillä pääsimme Volvo Truck tehtaalla näkemässä miten Volvon rekkoja rakennetaan metallikelasta aina tehtaasta ulos ajettavaksi nupiksi. Tehtaalta valmistuu 140 nuppia päivittäin joko kokonaisena toimivana autona tai hyvin pakattuina osina (rekat menevät osissa muun muassa Taiwaniin, Thaimaaseen jne..) Tehtaalla tehdään malleja: Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM ja Volvo FMX. Tämän vuoden lokakuussa tehtaalle avataan myös oma linjasto sähkörekkojen tuotantoa varten. Tehtaan työntekijöiden keski-ikä oli 37, ja heistä 27 prosenttia on naisia. Työntekijöitä on 80 aamu ja 80 iltavuorossa, ja töitä tehdään joka viikonpäivä. Tehtaalla on yhteensä 2700 työtekijää.

Tehtaalta lähdön jälkeen menimme käymään Volvo museossa. Museossa oli useita eri malleja ja joidenkin olemassaolosta en edes itse tiennyt. Varsinkin monen sähkövolvon konseptiautot olivat erikoisen näköisiä. Museokierroksen jälkeen oli aika siirtyä lauttarantaan odottamaan lauttaa, joka veisi meidän Göteborgista Frederikshavniin. Lautta ylitti Ruotsin ja Tanskan välisen salmen noin kolmessa ja puolessa tunnissa, joten me ajoimme vielä illalla Tanskan läpi Saksaan majoitukseemme Flensburgiin. Majoituimme Saksassa Hostel Flesburg Fur Exe nimisessä paikassa, ja vietimme siellä 3 yötä.

Volvon tehdas ulkoa (sisällä ei saanut kuvata) ja Göteborg
Volvon museosta
Lautalla Tanskaan
Maisemia Tanskasta

Keskiviikko 11.5.2022

Lähdimme aamulla käymään Tanskan puolella tutustumassa kaupunkiin, joka on erikoistunut eri logistiikan osa-alueille. Kaupungissa oli monta eri logistiikka keskusta eri asioille, kuten puutavaralle, raudalle, kodinkoneille tms. Näimme siellä jopa kasan Junnikkalan puutuotteita, joiden tehtaat ovat alle 100km päässä Jedusta!

Päivällä paikallinen oppaamme Irene piti meille kävelykierroksen Flensburgin kaupungilla, jossa hän kierrätti meidät kuuluisan kävelykadun läpi ja näytti meille pari kuuluisaa nähtävyyttä kaupungilla. Kävimme myös pikavisiitillä satamassa paikassa, jossa vapaaehtoiset kunnostivat ja entisöivät vanhoja puulaivoja lahjoitusten avulla. Loppuillan saimme vapaaaikaa ja pääsimme shoppailemaan ja tutkimaan kaupunkia lähemmin omin nokkinemme.

Kävimme aamulla visiitin Tanskassa

Kiertelimme Flensburgia

Torstai 12.5.2022

Päivän agenda oli käydä tutustumassa Saksalaiseen ammattikouluun Niebullissa. Ajomatka sinne oli Flensburgista noin tunteroinen. Perillä koulun johtajaopettaja tuli hakemaan meitä, ja menimme ensiksi luokkaan katsomaan esitelmiä kyseisestä amiksesta, ja englanninopettajamme piti esitelmän saksalaisille opettajille meidän koulustamme. Tämän jälkeen meidät laitettiin kahteen eri ryhmään ja lähdimme kiertämään koulua. Kävimme tutustumassa auto, sähkö ja puuseppä aloilla. Oli kivaa huomata miten innoissaan opiskelijat olivat meistä ja kuinka paljon he olivat nähneet vaivaa laatiessan meille esitelmiä aloistaan. Lisäksi meistä käytiin ottamassa kuva paikalliseen lehteen, ja reportteri haastatteli ryhmäämme ohjaavaa saksalaista naista Irene Echartia, joka on järjestänyt reissumme. Saimme myös syödä koululla tosi hyvää ruokaa. Ehkä matkan tähän astisista ruuista parasta.

Koulun jälkeen lähdimme ajamaan kohti Husumia, joka on merenranta kaupunki Pohjanmeren rannalla. Kävimme rannalla katsomassa laskuvettä ja merta. Tämän jälkeen meillä oli omaa aikaa tunteroinen, joilloin kävimme tutustumassa kaupunkiin kävellen ja tottakai shoppailemassa.

Illemmalla kun palasimme takaisin Flensburgiin, osa porukasta halusi päästä vielä shoppailemaan paikalliseen ostoskeskukseen. Menimme isoon ABEX ostoskeskukseen koulun bussilla. Emme kuitenkaan halunneet jäädä oman porukkamme kanssa sinne, joten otimme Tier potkulaudat alle ja lähdimme noin 5km päähän toiseen ostoskeskukseen, jossa olimme käyneet jo aiemmin viikolla. Tier potkulaudat olivat kyllä tosi käteviä liikkumiseen, varsinkun kun Flensburg on tosi mäkistä seutua. Illan vain oleilimme hotelilla. Kaikki ovat jo aika väsyneitä tässä vaiheessa matkaa, kun on istuttu niin paljon autossa ja nähtävää on ollut niin paljon.
Koulun autopuolella oli mm. Kätevä valoseinä ja kävimme seuraamassa CRC-koneen käyttöä.

Kiertelyä Husumissa.

Perjantai 13.5.2022

Aamulla pakkasimme laukut hotelilla, löimme linkun täyteen tavaraa ja lähdimme ajamaan kohti Eutinia. Tänään oli toinen kouluvierailu tiedossa paikallisella ammattikoululla. Paikalle päästyämme meidät jaettiin taas kahteen eri ryhmään ja lähdimme ensin kiertämään maalari ja puuseppä/katonrakentaja/muurari osastot. Teimme havainnon, että paikallisten koulujen opiskelutilat ovat paljon pienempiä kuin meillä ja koneet ovat paljon vanhempia. Puuseppä luokan ykköset olivat tekemässä ensimmäisen vuoden lopputyötä parhaillaan. Lopputyön aiheena oli valmistaa eteisen penkki, jossa oli istuinosa ja vieressä vetolaatikko. Auto ja maalari puolella ei ollut opiskelijoita paikalla sillä Saksassa amiksen lukuvuodet menevät erilailla kuin Suomessa. Alasta riippuen ensimmäisenä vuotena ollaan joko päivittäin koulussa tai osa työssäoppimassa, ja toisen ja kolmantena vuotena koulussa ollaan pari päivää viikossa ja loppuaika ollaan palkkatyössä yrityksissä. Saksassa amis käydään siis suurilta osin oppisopimuksena, ja oppilaat saavat rahaa opiskeluistaan. Alojen opettajat kertoivat aloista hyvin ja havainnollistivat hyvin asioita. Koulun kokki oppilaat olivat tehneet meille myös päivällisen valmiiksi, ja ruokalassa meitä odotti valmiiksi katetut pöydät ja hyvää ruokaa.

Kouluvierailun jälkeen lähdimme ajamaan Eutinista Hannoveriin, jossa vietämme seuraavan yön. Ennen Hannoveria jumituimme vähäksi aikaa neljän ruuhkaan, joka pidensi ajomatkan kestoa huomattavasti. Vietimme yhden yön Hannoverissa hotellissa nimeltä Apartment City Lenaustrasse, joka oli tähän mennessä olevista majoituksista paras ja siistein.
Ammattikoulun luokkia Eutinissa

Ryhmäkuva Eutinin ammattikoulun edessä. Kuva: Esko Kupari
Hannover

Lauantai 14.5.2022

Lauantaina meillä oli taas paljon istumista tiedossa, sillä illaksi meidän oli tarkoitus ajaa Müncheniin. Pakkasimme taas laukut ja lähdimme kuitenkin Hannoverista ensin kohti Autostadia, joka on Volkswagen konsernin iso keskittymä Wolfsburgissa. Alueella oli ainakin Volkswagenin, Seatin, Porchen, ja Audin merkkikohtaiset museot, ja yksi suurempi museo jossa oli eri merkkisiä autoja yli sadan vuoden takaa nykypäivään. Kävimme kiertelyn jälkeen syömässä, ja satuimme juuri keskelle punapaitaisien saksalaisten laulavaa kulkuetta. Bayer Münchenillä oli tuona päivänä jalkapallopeli Wolfsburgin joukkuetta vastaan, joten porukkaa oli aivan järjetön määrä marssimassa kohti Stadionia.

Syömässä käymisen jälkeen lähdimme ajamaan kohti Müncheniä, ja matkaa sinne oli yli 500km joten olimme perillä puolen yön aikoihin. Matkalla katsoimme Suomi-Latvia peliä tietokoneilta, ja sen jälkeen lauloimme yhteislauluja.
Autostad Wolfsburgissa

Jääkiekon MM-otteluita piti tottakai seurata matkan aikana.

Sunnuntai 15.5.2022

Sunnuntaille meillä ei ollut koulun suunnalta mitään varattua ohjelmaa, ja saimmekin itse päättää mitä teimme. Kävimme aamupalalla hotelilla ja suurin osa porukasta lähti sen jälkeen käymään läheisellä BMW museolla. Kävelimme kaverin kanssa museolle Münchenin Olympiastadionin ja Olympiapuiston läpi, jotka oli myös hieno nähdä livenä. Vaikka ilma oli tosi kuuma ja hiostava, puistolla oli paljon porukkaa erilaisten aktiviteettien parissa.

Saimme jonotella museon ovilla jonkun aikaa, sillä museoon oli myös eksynyt paljon väkeä. Pidin museossa siitä, että itse museorakennukseen oli oikeasti tuotu näytille vain harvinaisia ja vanhempia autoja, ja uudet autot olivat erillisessä rakennuksessa tien toisella puolen. Museossa oli autojen lisäksi myös moottoripyöriä ja veneiden moottoreita. Museon jälkeen kävimme vielä tien toisella puolen katsomassa uudempia autoja BMW Worldissä ja shoppailemassa BMW shopissa.

Palattuamme hotellille ja hetken hengähdettyämme mie halusin lähteä vähän nollaamaan aivoja ja hakemaan omaa rauhaa, joten lähdin huristelemaan Tier potkulaudalla ympäri Münchenin keskustaa. Kävin katsomassa muun muassa Teknisen yliopiston rakennusta ja Nymphenburgin linnaa. Väkeä oli aika paljon liikkeellä illasta ja kaikilla kävelyteillä ei ollut pyöräkaistaa, joten jouduin välillä ajamaan autojen seassa, mikä tuntui aika hurjalta. Pääsin kuitenkin ehjin nahoin perille takaisin hotellille. Matkaa kerkesi tulla noin 15,5km, ja sinä aikana kyllä näki paljon Muncheniä.

Munchenin Olympiapuisto

Kuvia BMW museosta

Hotellime, ja nähtävyyksiä kaupungilta.

Ollaan tällä hetkellä jo tulossa kotia kohti. Tänään yöllä astutaan laivaan joka kuljettaa meidät takaisin Suomeen. Päivittelen toisen viikon matkakuulumiset sitten ensi viikon alusta :).