Työssäoppi Espanjassa

Työssäoppi Espanja, Fuengirola 22.2-7.4.2022 kosmetologi opiskelija Jonna Härö

Johdanto

Luokkakaverini kysyi minulta olisinko halukas lähtemään hänen mukaansa ulkomaille suorittamaan seuraavan työssäoppimisen, vastaus oli tietenkin kyllä ja kohta olikin jo matka varattuna. Halusin mennä ulkomaille suorittamaan työssäopin taka-ajatuksena englannin kielen oppiminen ja harjaantuminen kosmetologina. Meidän kohdemaa oli Espanja ja kaupunkina Fuengirola.

Valmistautuminen

Valmistauduin reissuun yhdessä luokkakaverini kanssa joka oli juuri palannut lomareissulta kyseisestä paikasta. Hän näytti minulle kuvia ja sain kuulla millainen Fuengirola paikkana on. Juttelimme paljon ja suunnittelimme reissua etukäteen. Ostimme lento-ja junaliput sekä varasimme majoituksen. Kävin KV-infossa josta sain paljon lisä neuvoja. Tein myös kielitestin ja harjoittelin muutenkin englantia. Otin myös itsenäisesti reissukohteesta selvää netin kautta.

Matkustaminen

Lentomme lähti Helsinki-Vantaan lentokentältä. Menimme jo edellispäivänä Oulaisista Helsinkiin junalla ja yövyimme koulukaverini tuttavan tykönä. Lento ei jännittänyt minua sillä olen matkustanut ennenkin lentäen. Varasin lennolle mukavat vaatteet sekä tekemistä: musiikkia ja puhelimeen pelejä jotka toimivat ilman nettiä. Matka ei onneksi ollut pitkä ja kohta olimmekin Espanjassa. Laskeuduimme Malagan lentokentälle josta hyppäsimme junaan mikä vei meidät Fuengirolaan. Fuengirolan juna-asemalta kävelimme meidän majoitukseen joka sijaitsi lähellä asemaa.

Fuengirolassa kuljimme jalan mutta käytimme myös  bussia sekä junaa vierailessamme muissa kaupungeissa vapaa-ajalla. Julkisilla kulkeminen oli edullista ja helppoa.

Takaisin Suomeen paluu sujui myös ongelmitta vaikka jouduinkin huumetestiin lentokentällä, haha! Malagan lentokenttä on todella pieni joten siellä oli helppo kulkea. Lensimme Malagasta Helsinki-Vantaan lentokentälle josta otimme junan Tikkurilaan ja sieltä Oulaisiin.

Työssäoppimispaikka ja työskentely

Työskentelimme Helmi Beauty Salon nimisessä kauneushoitolassa jonka palveluihin kuului parturi-kampaamo, SKY-kosmetologi, kynsi-ripsiteknikko sekä hieroja. Kosmetologi opiskelijana olin siis SKY-kosmetologi Tiinan kanssa. Hän oli todella hyväsydämminen ja auttavainen ohjaaja meille. Työpaikalle saapuessamme meidät otettiin todella hyvin vastaan ja pääsimme heti hommiin.

Työtehtäviini kuului jalka-käsi-ja kasvohoidot, ripsien että kulmien värjäykset, geelilakkaukset, asiakaspalvelu johon sisältyi mm. puhelimeen vastaaminen ja asiakkaiden aikojen varaaminen sähköiseen ajanvarauskalenteri Timmaan. Myös erilaiset siivoustehtävät kuuluivat jokapäiväiseen työrutiiniin kuten pyykkäys, välinehuolto ja roskien vienti.

Työskennellessä meillä oli mukavaa, oppi paljon uusia asioita ja tuli paljon rohkeutta uskaltaa tehdä hoitoja asiakkaille, varmuutta siis omaan tekemiseen. Tuli tutustuttua uusiin erilaisiin kosmetiikka tuotteisiin ja erilaisiin tapoihin tehdä hoitoja. Helmessä oli myös kolmas opiskelija samaan aikaan Suomesta, eri koulusta kuin me. Hän opasti meitä myös jos Tiina itse ei kerennyt. Sain häneltä vinkkejä komedoraudan käytöstä sekä kulmien värjäyksessä jotka molemmat opin tuon reissun aikana.

Teimme töitä 5h-8h päivässä, 5 kertaa viikossa. Työaikamme meni asiakkaiden aikojen mukaisesti, joten mitään virallista työaikaa meillä ei ollut.

Meillä kävi paljon asiakkaita jota en yhtään ihmettele sillä paikka oli todella mukava ja leppoisa. Helmessä viihtyy työntekijänä että asiakkaana mainiosti.

Asuminen

Meidän majoitus sijaitsi ihan Fuengirolan keskustassa, lähellä työpaikkaamme. Asunto oli Airbnb:n kautta hankittu. Todella nopeasti kummiskin asunnossa ilmeni ongelmia josta syystä vaihdoimme majapaikkaamme Los Corchos nimiseen hostelliin. Tämä sijaitsi lähellä rantaa ja vieläkin lähempänä työpaikkaamme mitä edellinen asunto. Sijainti oli siis mainio. Huoneessamme oli kaksi sänkyä, vessa, suihkutila sekä pieni pöytä ja tuolit. Siivooja kävi useasti tuomassa meille saippuaa sekä petaamassa vuoteemme. Huoneessamme oli myös hintaan kuuluva wifi.

Vapaa-aika

Vapaa-ajalla kiertelimme paljon Fuengirolan keskustassa. Kävimme shoppailemassa, kiersimme eri nähtävyyksiä, tutustuimme paikalliseen yöelämään sekä tietenkin söimme hyvin. Sää ei hellinyt meitä paljoa, reissun aikana satoi paljon ja oli kylmä johtuen siitä, että Espanjassa oli vasta kevät siihen aikaan. Kävimme kuitenkin monesti rannalla kävelemässä vaikkei siellä aurinkoa tarennut ottaa saatikka uida merivedessä.
Hyppäsimme yksi päivä myös bussiin joka vei meidät Mijas nimiseen kylään. Sekä kävimme junalla pari kertaa Malagassa. Oli kiva nähdä muitakin kaupunkeja ja nähdä upeita maisemia.
Vapaa-ajalla kuulimme suomenkieltä paljon sillä Fuengirolassa asuu yli 20 000 suomalaista. Kaupungissa sijaitsi suomalaisia ravintoloita ja kauppoja joissa kävimme. Oli hauskaa kun Fazerin suklaata sai ostettua palmujen alta Espanjasta!

Miramar ostoskeskus jossa useasti tuli käytyä

Mäkkärissä tuli käytyä pari kertaa "tuttua ja turvallista"

Fuengirolassa kasvoi myös ihania appelsiinipuita

Pieni kylä Mijas

Mijaksen kadut olivat ahtaat ja sokkeloiset

Maisema Mijaksen vuorelta

Kiertelimme myös paljon kosmetiikka liikkeitä. Kävimme myös kauneustukussa josta Tiina monesti ostaa hoitolaan tuotteita. Oli mielenkiintoista nähdä Espanjalaisia meikkimerkkejä ja paljon muuta erilaista kosmetiikkaa:

Plussat ja miinukset

Plussaa reissuun mahtui paljon: ihanat maisemat, upea työpaikka josta sain paljon irti, kokemus sekä ylipäätään irtiotto arjesta.
Miinuksia sen verran että asunnon vaihtaminen ei ollut kivaa mutta eihän mikään reissu suju ikinä täydellisesti.

Loppu ihmettely

Sain reissusta todella paljon irti. Opin englannin kieltä sekä harjaannuin kosmetologina. Matka oli todella paljon mieltä avartava kokemus ja olen iloinen että lähdin reissuun mukaan. Suosittelen ehdottomasti tätä muillekin jotka haaveilevat ulkomaille työssäoppiin menemistä! Uskon että tästä on hyötyä minulle tulevaisuudessa: rohkenen käyttää englannin kieltä nyt paremmin, opin näkemään erilaista kulttuuria ja osaan arvostaa Suomea sillä hygieniataso Espanjassa oli huonompi. Sain myös reissusta paljon varmuutta.
Suomessa on kiva asua ja täällä on asiat hyvin :)

Loppuun vielä muutama kuva upeasta Malagasta: