Työssäoppimassa Gran Canarialla 4.2-18.3.2019

(04.02.2019 - 18.03.2019)

Harjoittelu Gran Canarialla

”lähdettekö ulkomaille työssäoppimaan”
Ensimmäisen kerran meiltä kysytiin toisen vuoden syksyllä, olisimmeko innokkaita lähtemään työssäoppimaan ulkomaille. Paikkoja oli useita esimerkiksi Kypros, Itävalta ja Espanja. Kiinnosusta oli molemmilla, mutta yksin lähteminen ja kielimuuri jännitti. Tähänkin saatiin hyvä ratkaisu, että lähtisimme yhdessä. Lopulta huomasimme istuvamme koneessa matkalla Gran Canarialle. Meille oli järjestetty apurahat, työpaikka ja asuminen saarella koulun kautta.
Saavuimme Las Palmasin lentokentälle 2.2.2019 iltapäivällä, jossa Tero oli vastassa meitä vuokranantajamme kanssa. Teron tuodessa meidät kämpille sovimme, että saamme ensimmäiset 2 päivää vapaata tutustuaksemme vähän lähialueeseen. Asunnolla hengähdimme hetken ja purimme matkalaukkuja. Illan tullen päätimme lähteä kiertelemään lähialuetta ja etsimään Mummolaa. Työmatkakaan ei ollut kuin n. 1 kilometri suuntaansa. Söimme Mummolassa tukevan iltaruoan. Paikka vaikutti heti mukavalta ja rennolta. henkilökunta oli ystävällinen.
   Toisena päivänä kävimme kävelemässä merenrannalla ja uimassa aalloissa. Ilma oli lämmin ja auringonlasku oli kaunista.
Ensimmäisenä päivä töihin tullessa olimme kummatkin aika pihalla, mutta melko nopeasti pääsimme työrytmiin kiinni ja opimme työpaikan tavoille. Matti teki salinpuolella tarjoilijan hommia sekä anniskelua. Se oli ensimmäinen kerta Matille salinpuolella. Silja taas meni keittiön puolelle. Ensimmäisenä tuli kuittailua kokinhatusta, joka näytti sieneltä.
Illalla kämpillä vaihdoimme kuulumisia miten työpäivä oli mennyt. Kummatkin tykkäsimme olla Mummolassa töissä ja odotimme innolla uusia haasteita sekä mitä uutta oppisimme. Teimme oikeastaan iltavuoroja enimmäkseen, koska juomia ja ruokaa meni vasta illemmalla enemmän. Toki Matti kävi muutamana aamuna tekemässä aamuvuoron, että saa suoritettua pikaruokapalvelut lounasaikaan. Lounasaika oli klo 9:30-15:00. Iltavuorot olivat yleensä Siljalla keittön puolella 12:00–21:00. Matilla iltavuoro kesti yleensä yhdeksään tai kymmeneen.

Tässä on kuvia hiekkadyyneistä, joista kuulimme yksi ilta, kun istuttiin iltaa mummolan terassilla. Vanhempi pariskunta istuutui meidän viereen ja kyseli meiltä ensin töistä sekä harjoittelujaksosta. Myöhemmin tuli puheeksi paikan nähtävyydet ja aktiviteetteja. Pariskunta kertoi dyyneistä ja innostuimme ajatuksesta käydä kävelemässä auringon paistaessa dyynien halki merenrantaan. Kävi kuitenki niin ettei sattunut samaan aikaan vapaapäiviä, niin kävimme kummatkin omilla reissuillamme siellä.

Matkaa meidän kämpiltä oli n. pari kilometriä RIU hotelille, jonka läpi pääsi kävelemään upean kukkien ja palmujen koristeleman kujan läpi dyynien alkuun. Ensimmäinen ajatus oli “Vau!”. Toiselta puolelta näki selvästi merelle. Ajateltiin; Noh eihän tästä pitkästi ole rannalle. Mutta kun lähti vaeltamaan eteenpäin ylös ja alas pehmeällä hiekalla dyynejä, niin mieli muuttui melko nopeasti :´D Sehän kävikin melkein kuin urheilusta. Vaikkakin reissu oli oikein mieleenpainuva.

Meillä oli aivan Mummolan takapihalla uima-allas ja aurinkotuoleja, missä sai käydä ottamassa aurinkoa ja rentoitumassa. Silja makasi harvasen päivä altaalla, mutta Matti vannotti ettei hän aijo maata kertaakaan aurinkotuolissa altaalla. Kerran kuitenkin Matti uhrautui altaalle seuraksi ja olikin aivan mielissään uimassa xD

Bailaamisestakin sen verran tähän loppunuun, että hyvin vähän oli paikkoja missä olisi voinut tanssia. Enimmäkseen kaikki vain istuskelivat ja pelasit biljardia tai dartsia.

Reissu oli opettavainen, mukava ja mahtava kokemus joten ei voe sannoo muutako että Mittään en vaehtas.