Työssäoppimisraportti Tanska 19.4-29.5.2017 Jenna Laulajainen ja Telma Pyrrö

Telman ja Jennan työharjoittelu Tanskassa

Johdanto

Saimme tietoa mahdollisuudesta tehdä työssäoppiminen ulkomailla opettajiltamme. Olimme kuulleet paljon hyvää kuntoutuksen toteuttamisesta tanskalaisissa hoitoyksiköissä ja siksi päätimme tarttua tilaisuuteen. Matkan järjestely alkoi nopeasti ja pian olimmekin jo matkalla. Yhteistyö kohdemaan kanssa oli sujuvaa vaikkakin lopullinen työssäoppimisen paikka selvisikin vasta muutamaa päivää ennen lähtöä.
Jaksolle valmistautumiseen ei ollut juurikaan ylimääräistä aikaa, mutta saimme kaikki tarvittavat kurssitehtävät ja käytännönasiat hyvin hoidettua. Opettajat olivat onneksemme erittäin joustavia ja kannustivat meitä tulevaa reissua ajatellen.

Tanskaan saapuminen, työt ja vapaa-aika

Lensimme Oulusta reittilennolla Helsingin kautta Kööpenhaminaan, josta matkustimme junalla Herningiin. Paikallinen opettajamme oli meitä vastassa juna-asemalla ja matka jatkui autolla kohti lopullista määränpäätämme Holstebrota. Saavuimme paikalliseen koulun asuntolaan, jossa meitä vastassa oli paikan valvoja. Hänen kanssaan kävimme läpi käytännön asioita ja saimme huoneeseemme avaimet. Asuimme solussa, jossa oli kaksi huonetta ja yhteiset pesutilat. Tilaa oli tarpeeksi ja asuntola oli kaiken kaikkiaan viihtyisä ja tilava.

Ensimmäisenä aamuna lähdimme tutustumaan työssäoppimispaikkaamme. Vastassa meitä oli omat ohjaajamme ja hoitokodin johtaja. Kerroimme lyhyesti itsestämme ja oppimistavoitteista jaksolle. Pienen esittelykierroksen jälkeen aloitimmekin käytännön työt. Osastojemme työntekijät ottivat meidät hyvin vastaan ja kertoivat meille tanskalaisesta työkulttuurista ja työpaikkamme tavoista.  Yllätyimme hieman työpäivien lyhyydestä, koska se kesti vain kuusi tuntia. Pääsääntöisesti teimme aamuvuoroja, mutta lisäksi teimme kaksi iltavuoroa. Aamu- ja iltavuorot eivät juurikaan eronneet toisistaan, aamulla oli toki enemmän työntekijöitä sekä tekemistä.
Asukkailla oli omat asunnot, joihin kuului keittiö, olohuone, makuuhuone ja kylpyhuone. Työhömme kuului päivittäisissä toiminnoissa avustaminen aamupalan laitosta pyykkihuoltoon sekä hygieniasta huolehtimista, lääkehoitoa ja kuntouttamista. Asukkaita oli monen eri kuntoisia ja avuntarve hyvin vaihtelevaa. Hoitajat työskentelivät kuntouttavalla työotteella ja asukasta arvostettiin yksilönä sekä ihmisenä. Oli hienoa huomata, kuinka asukkaat ottivat meidät osaksi hoitohenkilökuntaa ja olivat valmiita kertomaan omia tuntemuksia ja kokemuksia hoitokodista ja sen toiminnasta. Kommunikointi tapahtui pääsääntöisesti englanniksi ja jopa osa asukkaista osasi englantia. Opimme melko nopeasti tanskan kielen alkeita, joita käytimme hyväksemme niiden asukkaiden kanssa, jotka eivät kieliä osanneet. Onneksi teknologia on kehittynyt, ja pystyimme hyödyntämään sen mahdollisuuksia, esim. google kääntäjää. Työntekijät olivat kaikki valmiita ohjaamaan ja kertomaan meille mahdollisimman paljon. Tietoa tuli niin paljon, kun vain jaksoi sitä vastaan ottaa. Opimme mm. tanskalaisesta palvelujärjestelmästä, koulutusohjelmasta ja työn vaatimustasosta.

Arkiaamuisin söimme aamiaisemme asuntolan ruokalassa, jossa keittäjät olivat myös tehneet lounaamme meille valmiiksi mukaan otettavaksi. Työpäivä päättyi pääsääntöisesti puoli kahden maissa, jonka jälkeen oli hyvin aikaa käydä asuntolan kuntosalilla tai lenkillä ennen viideltä alkavaa päivällistä. Asuntolassa tutustuimme paikallisiin opiskelijoihin, jotka opiskelivat monilla eri koulutusaloilla. Ikähaarukka oli keskimäärin 16-30 vuotta, mutta myös vanhempia asukkaita oli muutamia. Heti ensimmäisten päivien aikana paikalliset nuoret alkoivat jutella meidän kanssa ja pelasimme yhdessä lautapelejä ja biljardia. Asukkaat olivat mukavia ja ottivat meidät hyvin vastaan, joten illatkin sujuivat rattoisasti. Viikonloppuisin asuntolaan jäi vain muutamia opiskelijoita meidän lisäksemme ja siksi vietimmekin viikonloput tutustellen lähialueen kaupunkeihin. Onneksemme koululta oli mahdollista lainata polkupyörät matkan ajaksi, liikkuminen oli näin paljon helpompaa työpaikan ja asuntolan välillä sekä vapaa-ajalla.

Pääsimme käymään opintokäynnillä modernissa hoitokodissa, jossa meille esiteltiin tulevaisuuden uusia ja hienoja apuvälineitä, joita pääsimme myös itse kokeilemaan. Lisäksi kävimme tutustumassa lääkepusseja valmistavaan tehtaaseen yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Opintokäynnit olivat mielenkiintoisia ja opettivat meille paljon uusia ja hyödyllisiä asioita tulevaa ammattiamme ajatellen.
Tanskalainen kulttuuri ei juurikaan poikkea omastamme, mutta koimme, että paikalliset ihmiset ovat helpommin lähestyttäviä. Isommilta kommelluksilta vältyimme ja taskuun jäi paljon positiivisia kokemuksia. Matka oli opettavainen niin ammatillisesti kuin henkisestikin. Voimme suositella vaihtoon lähtöä lämpimästi niille, jotka ovat vähänkin kiinnostuneita eri kulttuureista ja sen tuomista toimintamalleista niin työpaikoilla kuin muussakin elämässä. Hienon kokemuksen lisäksi ulkomailla suoritetut opinnot ja työt ovat suuri plussa ansioluettelossa tulevia työnhakuja varten.