Työssäoppiminen Kassel, Saksa 6.4.- 18.5.2017, Jemina Haikara ja Julia Myllylahti

Matkustaminen

Lähdimme keskiviikkona 5.4. junalla Helsinkiin, jossa yövyimme tuttavan luona. Lentomme lähti seuraavana aamuna Helsinki-Vantaan lentoasemalta klo 7.50 kohti Frankfurtia. Lento kesti n. 2,5h. Kaikista kommelluksista huolimatta pääsimme Frankfurtin lentoasemalta päärautatieasemalle, josta matkamme jatkui kohti Kasselia.

Kahden tunnin junamatkan jälkeen saavuimme Kasseliin. Oli kiva päästä harmaasta lumisesta Suomesta vihertävään Saksaan! Asemalla meitä odotti Matthias Werner, jonka kanssa kävimme ostamassa bussikortit, prepaid-kortit puhelimiin ja ruokakaupassa. Matthias vei meidät asunnolle ja tapasimme vuokraemäntämme. Hän esitteli meille asunnon ja kirjoitimme vuokrasopimukset.
Seuraavana päivänä vierailimme molempien työharjoittelupaikoissa Matthiaksen kanssa. Hän myös esitteli meille hieman Kasselin keskustaa.  Viikonloppu menikin sitten shoppaillessa, Kasseliin tutustuessa ja ensimmäiseen työviikkoon valmistautumalla.

Julia

Työharjoittelupaikkani oli pieni perheyritys Lehnebach Raumausstattung. Se valmistaa ja asentaa asiakkaille verhoja ja lattioita sekä tekee erilaisia verhoilutöitä. Pomon, herra Lehnebachin lisäksi työntekijöinä olivat hänen poika Erik ja tytär Wiebke sekä yksi ulkopuolinen, vakituinen työntekijä herra Lumm. Lisäksi heillä oli yksi oppisopimusopiskelija Marvin.
Työpäiväni kestivät kahdeksan tuntia (klo 8-16), johon sisältyi kaksi taukoa. Matka asunnolta työpaikalle kesti n. 20 min linja-autolla.
Pääohjaajani työpaikalla oli Wiebke, joka osasi parhaiten englantia. Työtehtäviäni oli verhojen ompeleminen ja silittäminen. Purin vanhoja sohvan päällisiä sekä piirsin ja leikkasin uusia kappaleita. Sain kokeilla myös vähän penkkien verhoilua. Lisäksi pääsin välillä muiden mukaan asiakkaille asentamaan verhokiskoja ja verhoja.
Kokemuksena työharjoittelu Saksassa ja tässä yrityksessä oli todella hieno! Lehnebachit ottivat minut niin hyvin vastaan, kuin omaksi perheen jäseneksi, joten oli hyvin helppoa ja mukavaa olla töissä. Vaikka työtehtävät eivät olleet ihan oman alan hommia, oli mielenkiintoista nähdä ja tehdä vähän erilaista mitä koulussa.

Jemina

Työharjoittelupaikkani oli nimeltään Bieseke Raumgestaltung.  Yritys oli todella pieni, mutta mukava. Henkilökuntaan kuului pomoni herra Bieseke ja hänen vaimonsa sekä yksi, aika vasta ammattiin valmistunut työntekijä Tom. Suurin osa ajasta kului Tomin tai herra Bieseken seurassa.
Työpäivät kestivät normaalisti yhdeksän tuntia, mutta perjantaisin työtunteja oli vain kuusi. Matkasin työpaikalle ensin n. 20 min bussilla ja sitten n. 20 min ratikalla. Ihanan pitkä työmatka, mutta näkipähän siinä matkalla paljon Kasselia.
Työtehtäviini kuului mm. maalausta, hiomista, tapetointia, verhoilua ja verhojen valmistelemista asiakkaille sekä asiakkailla käymistä. Asiakkailla kävimme asentamassa mm. verhokiskoja, hyttysverkkoja ja aurinkosuojia. Monesti kävimme vain toimittamassa kunnostettuja kalusteita takaisin asiakkaille.
Työharjoittelu Saksassa ja erityisesti tässä yrityksessä oli mahtava kokemus! Bieseket ovat ehkä vakavemman oloisia, mutta kyllä he olivat mielestäni tosi ihania. Työtehtävät olivat osittain samoja kuin koulussakin, mutta oli tosi virkistävää oppia jotain uutta mm. verhoilun parissa.

VAPAA-AIKA

Viikonloppuisin laiskoteltiin, shoppailtiin ja reissattiin. Muutamana viikonloppuna kävimme Bergpark Wilhelmshöhessä, joka on yksi Unescon maailmanperintökohteista. Se oli todella hieno paikka, johon voisi lähteä joskus uudestaankin!

Yhtenä viikonloppuna kävimme junalla Fuldassa, jossa oli paljon hienoja ja vanhoja rakennuksia.

LÄHTÖ KOTIIN

Kuusi viikkoa hurahti nopeasti. Lähdimme torstai aamuna 18.5. junalla Frankfurtiin. Sieltä lensimme Helsinkiin ja matka jatkui junalla kohti kotia.

Lopuksi

Reissu meni paremmin kuin hyvin eikä kaduta että lähdettiin.
Kyllä sen huomaa et tämmöset pienet asiat kasvattaa ja saattaapi sairastua matkakuumeeseen 😉