KV-ryhmävaihto Fuengirolaan 4.-19.6.2022

Olemme lähdössä KV-ryhmävaihtoon Espanjan Fuengirolaan. Matkalla mukana on maahanmuuttajien ohjaaja Minna Jokisaari, sähköpuolen ohjaaja Jaana Rahkonen, lähihoitajaopiskelija Faizollah sekä parturi-kampaajaopiskelija Mansour.

Lauantai 4.6.22
Lähdimme matkaan Ylivieskan juna-asemalta, jonne kaikki saapuivat hyvissä ajoin. Tikkurilassa vaihdoimme paikallisjunaan, joka kuljetti meidät suoraan lentokentälle. Lähtöselvitys sujui ongelmitta ja menimme suoraan turvatarkastuksesta läpi. Meillä jäi hyvin aikaa käydä syömässä ennen lentoa. Ruokailun jälkeen lähdimme portille, joka olikin vaihtunut 25 —> 13. Aikaa onneksi oli löytää oikea portti. Lentomatka oli kuoppainen ukkosmyrskyjen vuoksi. Lennolla kuulutettiin myös lääkäriä, kun joku sai sairaskohtauksen. Laskeutumisen jälkeen jouduimme myös odottamaan ambulanssia, jotta sairastunut pääsi jatkohoitoon. Malagassa olimme yöllä kahdelta, junat eivät kulje öisin, joten otimme taksin Fuengirolaan, se maksoi 50 €. Asunnonvuokraaja tuli aukaisemaan oven ja pääsimme lepäämään. Asunto oli tosi hyvä. Kaksi kahden hengen huonetta ja yksi pieni yhden hengen huone. Asunto oli hiljattain remontoitu ja sieltä löytyi muunmuuassa kaksi kylpyhuonetta, kuivaava pesukone, tiskikone ja tarvittavat ruokailu- ja ruoanlaittovälineet.

Sunnuntai 5.6.

Aamulla etsimme lähikaupan, josta ostimme ruokatarvikkeita ja juomavettä. Kiertelimme hieman myös rannalla, vesi vaikutti kylmältä. Päivemmällä lähdimme koko porukalla kävelemään katuja ja rannalle. Turisti-infosta haimme kartan ja lehtiä, joista bongasimme mielenkiintoisia nähtävyyksiä, mm. Bioparc ja Aqualand. Matkalla rannalle kävimme vaatekaupassa ja päivitämme vaatetuksen Fuengirolaan helteeseen sopivaksi. Lämpöä oli noin 28 astetta varjossa. Hiekka oli polttavan kuumaa ja vesi vielä talven jälkeen viileää. Kaikki uskaltautuivat uimaan jäähdyttelemään. Söimme rantaravintolassa grillattua kalaa ja ranskalaisia.

Heti kadulla asunnon ulkopuolella näimme kierrätyspönttöjä. Niihin lajitellaan muovit ja biojäte. Kierrätyspöntöt näyttivät hieman erilaisilta kuin koti-Suomessa.
Tutkimme hieman asiaa ja päätimme lajitella asuntomme roskat kestävän kehityksen oppien mukaan. Myöhemmin kävellessämme näimme vastaavia lajittelupisteitä hyvin, useissa eri paikoissa.
Tavallisia roskapönttöjä taas oli kaduilla harvemmassa kuin Suomessa.

Ihmetystä päivän aikana aiheutti monet uudet asiat.
Kuten esimerkiksi asuntomme ovi ja sen monta eri lukkoa.

Joka lukkoon oli tietysti myös oma avain! Rappukäytävää lukkoon yksi ja asunnon lukkoon kaksi. Siinä sitten harjoittelimme päivän mittaan oven avaamista; kaksi loksausta vasemmalle ja lukon pitäisi olla auki.😅Mutta toinen lukko ei ehkä ollutkaan vielä auki ja ovi ei auennut.😳 Onneksi mukana oli pojat, jotka hallitsivat lukot. Mansour ja Fasu kertoivat heillä kotimaassaan olevan käytössä samanlaiset lukkosysteemit! Ehkä mekin Jaanan kanssa hallitaan nämä lukkosysteemit jo kahden viikon harjoittelun jälkeen!

Maanantai 6.6.
Aamupalan jälkeen päivän ohjelma oli löytää Mansourille työharjoittelupaikka jostain parturi-kampaamosta. Lähdimme kävelemään pitkin kaupungin katuja ja etsimään parturiliikkeitä. Aina kun löysimme liikkeen, menimme sisään, esittelimme itsemme sekä Jedun ja kerroimme, että etsimme työharjoittelupaikkaa. Keskustelua kävimme englanniksi. Kaikissa liikkeissä ei puhuttu englantia, mutta aina löytyi joku ystävällinen henkilö tulkiksi. Saimme kielteisistä vastauksista huolimatta
ystävällistä ja hyvää palvelua.
Iltapäivällä alkoi jo nälkä kurnia ja toivottomuus iskeä, joten päätimme lähteä syömään.
Löysimme ruotsalaisen kirkon vierestä edullisen ja hyvän ruokapaikan. Alku-, pää- ja jälkiruoka ruokajuomineen maksoi vain 10 €. Sait itse valita ruuan useista eri vaihtoehdoista.

Hyvä ruoka, parempi mieli! Lähdimme kävelemään keskustasta mahat täynnä kämpille.
Matkalla bongasimme vielä yhden parturiliikkeen ja ei kun sisälle vain. Omistaja oli ystävällinen ja kiinnostunut työharjoittelijasta. Hänellä oli parhaillaan asiakkaita, joten hän lupasi olla yhteydessä vielä samana iltana. Mansour ja Fasu jäivät vielä liikkeeseen leikkauttamaan hiuksensa.

Jaana ja Minna suuntasivat kuuman ja hikisen päivän päätteeksi rannalle ja uimaan.

Illalla tämän päivän työ palkittiin ja Mansour sai työharjoittelupaikan parturiliikkeestä!👍🥳

Rannalta menimme kämpille ruokakaupan kautta. Pojat lupasivat kokata iltaruuan.
Sillä aikaa Minna ja Jaana järjestelivät tuliaiset huomisen päivän vierailu- ja tutustumiskohteisiin, päivittivät blogin ja hoitelivat whatsapp-viestit työpaikoille ja tutkivat kartalta huomisen vierailukohteiden sijainnit. Huomenna vuorossa tutustuminen paikalliseen yläkouluun ja ammattiopistoon.

7.6 Tiistai

Aamulla ei meinannut uni maistua, hieman jännitti kouluun tutustuminen. Heräsimme siis hyvissä ajoin ennen herätyskelloa. Koululla oli luvattu meille aamupala, mutta hieman epäröimme minkälainen espanjalainen aamupala on, joten voitelimme leivät asunnolla. Lähdimme hyvissä ajoin kävelemään koulua kohti Google Mapsin avustuksella. Koululle oli tulossa myös suomalaisen Merimieskirkon sosiaalikuraattori Nina Tölli, itsekin tutustumaan sekä tulkiksi meille. Tiesimme etukäteen, että ammattikoululaiset olivat jo päässeet kesälomalle. Yläkoululaiset ja erityisen tuen tarvitsijat opiskelivat vielä juhannukseen asti.

Saavuimme koululle hyvissä ajoin. Nina tuli meitä portille vastaan ja hänellä oli mukanaan suomalainen opiskelija Venla. Venla oli käynyt kuusi vuotta espanjalaista koulua ja kolme vuotta Fuengirolan suomalaista koulua, hänen kielitaitonsa molemmilla kielillä oli siis täydellinen. Hän oli todella hyvä tulkki meille ja saimme vierailustamme niin paljon irti heidän avustuksellaan.

Koululla meidät vastaanotti kv-vastaava Pepe ja Susanna.

Ensimmäisenä meidät vietiin luvatulla aamiaiselle ja yllätys oli melkoinen. Pöydät notkuivat espanjalaisia herkkuja, oli muunmuuassa pateeta ja serranokinkkua. Seuraamme liittyi koulun rehtori ja iso joukko opettajia. Keskustelimme aamupalalla opinnoista Espanjassa ja Suomessa. He kertoivat koulustaan ja me esittelimme Jedun ja suomalaisen ammattikoulujärjestelmän.
Aamupalan olivat valmistaneet erityisen tuen opiskelijat. Heidän opintonsa kestivät catering-puolella kaksi vuotta tai kun täyttivät 21 vuotta, eli jos aloittivat 20-vuotiaana niin opiskeluaikaa oli vain vuosi, mutta pystyivät saamaan yksilöllisesti lisävuoden. Opetus oli heilläkin räätälöity yksilöllisesti. Yhden vuoden he opiskelivat tarjoilua ja toisen vuoden keittiön puolella.

Aamiaisen jälkeen he esittelivät meille koulua, erilaisia luokkia ja tapasimme opiskelijoita. Luokissa ei paljoa tietokoneita näkynyt ja pulpetit olivat hieman vanhempaa mallistoa. Venla kertoikin, että espanjalaisessa koulussa kirjoitetaan kaikki käsin ja tekevät muutenkin todella paljon käsin esitelmiä.

Sähkön työsali kiinnosti yllättäen Jaanaa eniten. Sieltä löytyi samoja moottoreita ja johdonsuoja-automaatteja kuin meiltäkin. Asennukset tosin tehtiin järkeään putkellisena johtimilla. Erillisiä harjoituskoppeja ei ollut, vaan harjoitukset tehtiin harjoitusseinille tai levyille.

Yksi luokka oli varsinainen monikäyttötila, sieltä löytyi niin liikunta- ja temppuvälineet, musiikkisoittimet kuin taiteeseen tarvittavat välineetkin. Luokassa tehtiin myös rentoutumisharjoituksia. Eräässä luokassa pääsimme myös hetkeksi mukaan oppilaiden kanssa rentoutumaan.

Hoitotyön luokka oli likipitäen samantyylinen kuin meilläkin. Luokan perällä oli kaksi sänkyä, joissa nuket makasivat. Siellä opeteltiin perushoitotoimenpiteitä kuten kääntöjä, alusastioiden käyttämistä, katetrointia ja lääkehoitoa. Opiskelijoita oli paljon ja he opiskelivat aamu - ja iltavuorossa. Aamuryhmässä opiskeltiin perushoitoa ja iltaryhmässä erilaista ohjausta mm. maahanmuuttajien avustamista. Saimme käsityksen, että hoito täällä on todella ihmisläheistä. Esimerkiksi kaikilla on omalääkäri, joka  hoitaa heidät aina. Vuonna 2006 oli tullut laki, joka takaa myös huolehtimisen kaikille avuntarvitsijoille. Avun piiriin pääseminen tosin tuntui olevan vielä todella hidasta. Aiemmin läheiset ovat huolehtineet täysin vanhuksista. Hoitokodit ovat kalliita.

Kodinhoitoa harjoiteltiin toisessa luokassa, sieltä löytyivät mm. pesu- ja tiskikoneet.

Yhden erityisryhmät luokkaan pääsimme tutustumaan. Opiskelijat olivat iloisia. Heidän luokastaan löytyi oma keittiö, jossa harjoittelivat ruoanlaittoa kymmenisen tuntia viikossa.

Koulun sisäpihalta löytyi myös oma hyötypuutarha jota opiskelijat itse hoisivat ja hyödynsivät kokkailuissaan. Tämä oli upea maanläheinen idea erityisten opetukseen.

Susan, Pepe, Nina, Mansour, Faizollah, Jaana ja Minna

Opiskelijoiden kaapin logo näytti aika tutulta..

Vierailu oli hyvin antoisa. Pepe ja Susan olivat kiinnostuneita yhteistyöstä ja lupasivat tulla vastavierailulle koulutuskeskukseemme. He lupasivat auttaa työssäoppimispaikkojen löytymisestä täällä ja me vastaavasti Suomesta. Ryhmävaihdoissa lupasivat olla jatkossa yhteistyökumppaneitamme.

Keskiviikko 8.6.

Tänään oli vuorossa tutustuminen työssäoppimispaikkoihin.
Fasun kanssa kävimme tutustumassa vanhusten palvelutalo Girasoliin, Los Pacosissa.
Kävelimme ensin linja-autoasemalle ja odottelimme bussia. Koska bussia ei näkynyt, päätimme mennä taksilla. Paluumatkalla tulimme bussilla.

Girasolissa meidät otti vastaan Martha. Hän esitteli meille palvelutalon ja tutustuimme talon asukkaisiin.
Suunnittelimme Fasulle työvuorot ja hän sai avaimet. Fasu aloittaa työt huomenna torstaina aamuvuorolla klo 7.00 Aamuvuoroon ei vielä bussit kulje, joten töihin pitää mennä aamulla taksilla.

Mansourin työpaikka parturiliike Barber Shop, sijaitsee kävelymatkan päässä asunnostamme.
Kävimme allekirjoittamassa koulutussopimuksen työssäoppimisjaksolle työpaikalla. Samalla sovimme työajoista ja työvaatetuksesta. Mansour aloittaa työt torstaina klo 10.30, tulee käymään espanjalaiseen tapaan siestan aikana kotona ruokatunnilla ja menee sitten vielä jatkamaan töitä.

Iltapäivällä kävimme syömässä, tutustuimme kaupunkiin ja menimme rannalle ja uimaan.
Tänään oli tosi kuuma päivä ja yölläkin oli lämmintä vielä 30 astetta.

Illalla löysimme rannalta lompakon, joka sisälsi rahaa, luottokortin ja henkilökortin.
Lompakon omistaja löytyi Facebookista, muttei huomannut viestejämme.
Ajattelimme viedä lompakon poliisiasemalle seuraavana päivänä.
Aamulla meille tuli kuitenkin mieleen laittaa viestiä Instagramissa, josta omistaja vastasikin heti.
Lompakon omistaja oli marokkolainen nuori mies, joka tuli hakemaan lompakon kotikadultamme.
Hän oli todella kiitollinen lompakon löytymisestä ja kiitteli meitä. Hänen mielestään pitäisi olla enemmän meidän kaltaisia rehellisiä ihmisiä maailmassa. 😇

Torstai 9.6.

Faizollahin kertomaa työpäivistä vanhustenhoitokoti Girasolissa;

Aamuvuorossa Girasolissa, taksilla töihin.
Ensimmäisenä työpäivänä tutustuminen työpaikkaan ja työkavereihin sekä asukkaisiin. Aamuvuorossa töissä 3 hoitajaa + sairaanhoitaja. Aamuvuoroon kuuluu perushoitotoimintaa esim, aamupesut ja hiusten laittaminen, vaipanvaihto ja petien petaaminen. Aamupesun jälkeen asukaat siirtyvät päiväsaliin aamupalalle, osa syö omassa huoneessaan. Aamupalan jälkeen asukkaat siirtyvät viriketoimintaan, esim piirtäminen, kirjaaminen, lehtien lukeminen. Olin ensimmäisen työpäivän sairaanhoitajan mukana. Hänen kanssa tutustuin työpaikkaan ja työtehtäviin.

Perjantai 10.6

Iltavuorossa Girasolissa, taksilla töihin.
Iltavuoro alkoi kuivituksella ja asukkaiden voinnin tarkistamisella. Kello 16 alkaa asukkaiden päiväkahvi, suurin osa asukkaista juo kahvia päiväsalissa, osa omassa huoneessaan.
Girasolissa on tavallinen sänky käytössä, joka ei ole ergonominen työskennellessä. Sänkyä ei pysty nostamaan.
Hygieniataso on erilainen kuin Suomessa. Samoilla hanskoilla hoidetaan monta asukasta ja hoitajilla saa olla kello ja koruja kädessä.

Ruokasali

Päiväkahvit ja churroja

Suolaisia lättyjä

Tiistai ja keskiviikko 14.6_15.6.

Välivuorossa  Girasolissa, bussilla töihin.
Girasolissa 22 asukkaita tällä hetkellä. Girasolissa on eri kuntoisia asukkaita esim muistisairaus ja hyväkuntoinen, leikkauksen jälkeen kuntoutumassa. Osa asukkaista hoitaa itse asioita, ja osa asukkaista tarvii apua. Girasolissa on viriketoimintaa joka päivä asiakkaan kunnon mukaan. Girasolissa on fysioterapeutti arkipäivisin, joka järjestää asiakkaille kuntoutusta. Girasolissa hoitajat puhuvat espanjaa ja muutama hoitaja puhuu englantia. Girasolissa asuu tällä hetkellä 4 suomalaista ja 4 asukasta puhui englantia, muut espanjaa. Kaksi päivä avustin asukkaita viriketoiminnassa, ruokailuissa ja muissa hoitotoiminnoissa.
Oli mukava työpaikka ja työkaverit. Sain hyvää kokemusta työpaikasta.

Haavahoitotarvikkeita

Lounasruoka

Päiväsali

Viriketehtävä

Lauantai 11.6.

Tänään päätimme lähteä tutustumaan Mijakseen.
Mijas on pieni andalusialainen kylä vuorenrinteessä noin 10 km päässä Fuengirolasta. Kylän ominaispiirteensä ovat valkoiseksi kalkitut kadut ja kapeat kujat.
Mijakseen menimme bussilla. Bussimatka maksaa 1,55€/hlö/suunta ja bussit lähtevät linja-autoasemalta. Joukkoliikenteessä on vielä maskipakko.

Mijakseen symboli on aasi, koska vuorenrinteellä käytetään edelleenkin aasitakseja.

Kävimme kiertämässä nähtävyysluontopolun. Polulla oli huikeat näkymät vuorelta alas sekä rehevä kasvillisuus, joka varjosti ihanasti kuumana päivänä.

Päivän päätteeksi kävimme syömässä intialaisessa ravintolassa.

Naan-leipää, riisiä, butter ja birjani kanaa

Sunnuntai 12.6

Päivällä kävimme rannalla ja uimassa, koska oli sunnuntai meinasi olla hieman ruuhkaa.

Iltapäivällä vierailimme Bioparcissa, joka on eläintarha ja ekologinen puisto Fuengirolan keskustassa. Bioparcissa pyritään luomaan eläimille mahdollisimman hyvät olosuhteet ja elinympäristö.

Flamingoja oli paljon ja myös vastakuoriutunut pienokainen.

Apinat ja gorillat olivat hauskimpia, niiden touhuja seurasimme pitkään.

Eläimillekin oli kuuma.

Krokotiilejä epäilimme feikeiksi, kunnes huomasimme niiden kuitenkin hengittävän.

Tiikerit olivat suloisia jättiläiskissoja. Toinen pyöri hieman stressaantuneena turvalasin takana, luultavasti kuitenkin ruokaa odottaen.

Lintuja oli monennäköisiä.

Virtahevot vilvoittelivat vedessä, toinen täysin upoksissa.

Maanantai 13.6_16.6

Mansourilla työpäivät parturiliikkeessä.

Työmatka on lyhyt vain 5 min kävely. Ensimmäinen työpäivä tutustuminen työpaikkaan. Työkaveri, minun työnantaja on marokkolainen. Työvuoro on klo 10:30 -19:00, päivällä on kaksi tuntia ruokataukoa siestan aikaan. Leikkasin toisen parturin hiukset. Seurasin heidän työskentelyä, pesin asiakkaiden hiuksia ja autoin siivoamisessa.

Espanjalaiset on tosi tarkkoja hiustyylistä ja käyvät usein parturissa. Parturit ovat pääasiassa miehiä. Naisille on omat kampaamonsa.

Mansour letittämässä Jaanan hiuksia kämpillä.

Muut kiertelimme kaupunkia päivällä.

Illalla vuokrasimme pyörät vuorokaudeksi, jotta pääsemme tutustumaan kaupunkiin hieman laajemmin. Mummopyörä maksoi 15€.

Vihreän lipun liehuessa rannalla on turvallista uida, punaisen lipun liehuessa uimaan ei saa mennä. Kuvassa näkyvät myös rannalta löytyvät suihku ja jalkojenpesupaikka.

Tiistai 14.6.

Tänään kaikilla oli työpäivä. Lisäksi meillä oli vielä tämän päivän pyörät vuokrattuna, joten suhailimme pyörillä pitkin Fuengirolan katuja ja rantaa.

🤔 tuokin voisi olla mukava kokemus!

Matkan varrella ihmettelimme monia asioita. Mutta erityisesti tätä sähkötyön ihmettä! 😂

Usein vessapaperia ei saanut laittaa WC-pönttöön, vaan ne piti laittaa roskakoriin. Ettei viemäriputket tukkeudu.

Näkymä asuntomme parvekkeelta kadulle.

Torstai 16.6

Vierailu Aurinkorannikon suomalaisella seurakuntakodilla.
 Tänään meillä oli sovittu Ninan kanssa tutustuminen seurakuntakodille. Seurakuntakoti on todella tärkeä kohtaamispaikka täällä oleville suomalaisille. Suomalaisia on täällä talvisin jopa 30 tuhatta. Tapasimme myös aurinkorannikon seurakunnan johtavan papin Jarmo Karjalaisen ja Aurinkorannikon seurakunnan ystävät ry:n toimistosihteerin Marja Karjalaisen. Kaikki työskentelivät periaatteessa saman katon alla, mutta jokaisella kuitenkin eri työnantaja. Jarmo kertoi kirkon tehtävästä. Heidän tehtävä on palvella ihmisiä siellä, missä he ovat. Täällä järjestetään jumalanpalveluksia, ehtoollisia, ristiäisiä sekä vihkimisiä.

Seurakuntakodilla järjestetään monenlaista toimintaa. Erityisen suosittu on kirjastotoiminta, joka toimii lahjoitusperiaatteella. Seurakuntakodilla toimii vapaaehtoisten pyörittämä lounasravintola ja kahvila pari kertaa viikossa. Talviaikaan asiakkaita on jopa 300 päivässä, keskimäärin 120. Kesäaikaan on hiljaisempaa, edellispäivänä oli ollut noin viisikymmentä. Sinne voisi päästä myös harjoitteluun päteviä keittiötyöntekijöitä. Muuta toimintaa on muunmuuassa perhekerho, AA-ryhmä ja raamattupiiri.
Seurakunta järjestää myös ruoka-apua vähävaraisille sekä tekee kotikäyntejä.
Lähihoitajaopiskelijat olisivat myös tervetulleita harjoitteluun seurakunnalle.
Lämpimät kiitokset Aurinkorannikon seurakunnalle ja erityisesti Ninalle yhteistyöstä! 🥰

Nina, Marja ja Jarmo kirjastossa.

Perjantai 17.6

Tänään lähdimme junalla tutustumaan Malagan kaupunkiin. Junamatka kesti 45 min, junalippujen ostaminen tapahtui automaatilta. Siinä meillä meinasi olla hieman haasteita, mutta eräs hyvin englantia puhuva kerjäläinen avusti meitä, siitä hyvästä annoimme hänelle muutaman kolikon kiitokseksi. Lippuja tarvittiin vasta, kun poistuimme junasta. Malagan asemalla oli portit, joista pääsi läpi lippua vilauttamalla. Lähdimme matkaan keskellä päivää, mikä ei tässä kuumuudessa ollut kovin järkevä valinta. Malagan katuja kävellessä meinasi kuumuus viedä voimat kaikilta. Lämpöä oli taas yli kolmekymmentä astetta.

Ensimmäisenä kävimme porukalla syömässä. Siitä suuntasimme satamaan päin, jossa bongasimme hop on-hop off bussin. Se maksoi 25€ henkilöltä, joten päätimme tällä kertaa jättää väliin. Bussilla olisi kuitenkin varmasti nähnyt hyvin kaupunkia. Satamassa oli turisti-info, josta haimme Malagan kartan. Ensimmäisenä suuntasimme katsomaan Alcazaba-linnaketta ja Malagan katetraalia. Kiertelimme vanhan kaupunkiin kauniita kujia ja katuja ja meinasimme läkähtyä. Suuntasimme portugalilaisen Maria Lisboan kahvilaan hetkeksi hengähtämään. Sen jälkeen kiertelimme vielä katuja ja kiersimme kolmessa ostoskeskuksessa. Ostoskeskukset olivat mukavan viileitä pakopaikkoja helteeltä. Kävimme vielä ulkona kahvilla, mikä meinasi olla hieman tukalaa, kuuma helle ja kuuma kahvi ei välttämättä ole paras yhdistelmä. Malaga oli hieno iso kaupunki, jossa olisi paljon enemmänkin nähtävää. Jälkiviisaana todettakoon, että vierailu olisi kannattanut sijoittaa illemmalle.

Illalla suuntasimme vielä hammam-kylpyyn. Aluksi rentouduttiin höyrysaunassa, josta pääsi vilvoittelemaan altaaseen. Hoitoon kuuluin pesu, kuorinta ja naamio. Kuorinta oli melko ronskia, hierontakintas oli kuin hiekkapaperia ja voimaakin naisilta löytyi. Vanhaa nahkaa lähti kyllä jokaiselta reilusti. Olisi kannattanut käydä täällä heti tullessa kuorimassa vanha iho pois. Hoidon jälkeen käytiin vielä suihkussa ja sen jälkeen tarjoiltiin marokkolaista teetä. Hoito kesti kokonaisuudessaan noin puolitoistatuntia ja hintaa oli 35€.

Reissussa huomattua

Reissu oli hyvin onnistunut, vältyimme sairastumisilta, eikä ketään edes ryöstetty. Taskuvarkaitakin kun tuntuu löytyvän, yhden rannalla bongasinkin, mutta hän jäi onneksi kiinni. Ohjelmaa oli riittävästi ja näkemistä piisasi. Kouluun tutustuminen oli todella antoisa ja erityisoppilaiden tapaamiset olivat liikuttavia. Oli ihana nähdä, kuinka hyvin ja maanläheisesti heillä oli järjestetty erityisten koulutus. Toivottavasti saamme heidät pian vastavierailulle. Seurakunnan vierailu avasi silmiä, kuinka laajasti seurakunta avustaa meitä, missä ikinä liikummekin. Ninan apu ja yhteistyö oli tärkeässä roolissa, muuten emme olisi saaneet kouluvierailua järjestettyä.

Oli hienoa päästä tutustumaan Etelä-Eurooppalaiseen ympäristöön. Poikkeuksellisen kuuman kesäkuun vuoksi, lämpötilat meinasivat olla liian korkeat. Päivisin lämpöä oli joka päivä yli 30 astetta. Fuengirolan katuja ja kujia kiertelimme päivittäin ja siitä melko tuttu paikka kerkesi muodostua. Malaga ja Mijas olivat aivan erityylisiä paikkoja, vaikka niin lähellä sijaitsevatkin. Mijaksen omaleimaiset kalkitut talot ja kapeat kujat herättivät ihastusta. Näköalat alas merelle ja vuoristoon olivat uskomattomat. Malagasta löytyi suurkaupungin ja historian ystäville paljon nähtävää.

Kuumuudesta johtuen asunnon ilmastointi oli erityisen tärkeä ja se kannattaa huomioida asuntoa vuokratessa, ajankohdasta tietysti riippuen. Meidän asuntomme sijaitsi parin korttelin päässä rannalta, joka oli erityisen ihanaa, jotta pääsi nopeasti meriveteen vilvoittelemaan. Kuumuuden takia myös tutustuminen kaupunkeihin olisi kannattanut toteuttaa iltaisin. Lyhytkin kävelymatka helteessä tuntui todella raskaalta.

Hanasta tuleva vesi ei ole juotavaa, joten tuntui että vettä sai olla kantamassa koko ajan. Viiden litran vesikanisteri oli aina vuorokaudessa loppu. Ruokakauppa löytyi onneksi samalta kadulta, joten matka ei ollut pitkä.

Erona kaduilla näkyivät kodittomat, kerjäläiset, kaupustelijat ja maahanmuuttajat. Yönsä ulkona viettäviä näkyi melko paljon ja usein heidän elämäänsä sisältyy myös päihteet. Maahanmuuttajia tulee todella paljon muunmuuassa meren yli Marokosta. Koulullakin oli toteutus, jossa opeteltiin maahanmuuttajien avustamista. Kaupustelijoita rannoilla pyöri jatkuvasti.

Reissussa kielitaito ja rohkeus puhua englantia kehittyivät väkisinkin. Välillä pyysimme itse neuvoa, mihinpäin suunnata ja välillä myös opastimme muita turisteja. Espanjalaisten englannin kielitaito ei kokonaisuudessaan ole niin hyvä kuin suomalaisilla, joten kynnys puhua ei ollut kovin korkealla. Joskus kuulee puhuttavan, että Fugessa pärjää pelkällä suomenkielellä, mutta ainakaan meidän kohteissa se ei olisi onnistunut. Lähikaupasta kyllä löytyi suomalaista kahvia ja salmiakkia, mutta suomen kieltä emme kuulleet kuin yksittäisiltä ihmisiltä. Los Pacosin alueella vieraillessa kyllä suomen kieltä kuului paljon ja siellä ollessaan sillä varmaan pärjäisikin.

Julkinen liikenne toimii Espanjassa tosi hyvin. Juna- ja bussiliput ovat edullisia, huomattavasti edullisempia kuin meillä Suomessa.

Siesta keskellä päivää rytmittää espanjalaista elämää. Monet pienemmät kaupat ja toimistot ovat pari tuntia kiinni keskellä päivää, minkä kyllä hyvin ymmärtääkin näin kuumana aikana.

Ympäristön siisteydestä huolehdittiin hyvin. Roskikset tyhjennettiin joka yö, katuja pestiin,
rannat putsattiin ja merellä liikkui moottorivene, joka putsasi roskia merestä.