Työssäoppimisjakso Italiassa

Saapuminen Italiaan

Saavuin Italiaan 7.1.2018 kymmenen maissa aamulla paikallista aikaa. Työssäoppimisohjaajani Jukka oli minua vastassa Milano-Malpensan lentokentällä. Menimme bussilla Milanon rautatieasemalle ja joimme cappuccinot.

Kahvitauon jälkeen hyppäsimme junaan jolla saapuisimme Leccoon. Junan ikkunoista näkyi upeita vuoristomaisemia. Junamatka kesti alle tunnin ja saavuimme Leccon rautatieasemalle.

Sää oli pilvinen, mutta lämmin. Kävin viemässä matkalaukkuni hotellihuoneeseeni, jonka jälkeen menimme Jukan, hänen vaimonsa Annyn ja lasten kanssa syömään lounasta läheiseen ravintolaan. Ravintola oli Como-järven rannassa. Maisemat järven rannalla olivat kauniit, vaikka pilvet peittivätkin vuorten näkyvyyttä. Ravintolassa tilasin margheritapitsan, joka oli tosi hyvää!

Seuraavana päivänä pidimme Jukan kanssa palaverin, jossa kävimme läpi top-jaksolla tehtäviä asioita. Sen jälkeen aloin ideoida mainosta Jukan NWB-yritykselle. Viikon aikana kirjoitin käsikirjoituksen, piirsin kuvakäsikirjoituksen ja valitsin netistä sopivan videokameran.

Leccon kirkontorni
Leccon keskustaa

Retki Milanoon

Lauantaina menin Annyn ja lasten kanssa käymään Milanossa. Lähdimme matkaan puolen päivän aikoihin. Perillä joimme kahvit ja lähdimme kävelemään kohti keskustaa. Perillä Milanon keskustassa kävimme katsomassa Milanon tuomiokirkkoa, Duomoa. Ihastelimme myös kalliiden vaatemerkkien näyteikkunoita ja kävimme vähän shoppailemassa. Auringon laskiessa otimme taksin ja menimme sillä takaisin rautatieasemalle. Milano oli kaunis kaupunki, mutta omaan makuuni ihmistenpaljous oli liikaa minulle.

Galleria Vittorio Emanuele II

Duomo di Milano

Varenna

Sunnuntaina menimme junalla Varennaan. Se on pieni kylä, jonne on Leccosta noin 20 minuutin junamatka. Varenna oli todella kaunis paikka. Kesäisin se on täynnä turisteja, mutta nyt talvella kylä oli mukavan rauhallinen.

Portaat Varennassa

Ravintolan terassi

Verona

Paras pitsa mitä olen syönyt!

Veronan amfiteatteri

Veneitä

Katu

Leccon karnevaalit

Italiassa pidetään ennen pääsiäistä karnevaalit, joissa juhlitaan kevään alkua. Ne ovat myös viimeiset juhlat ennen paastoa.

Karnevaalien kulkue

Kokemukseni Italiasta

Opin puhumaan italiaa jonkin verran, ja aion jatkaa harjoittelua vielä jälkeenpäinkin. Sain paljon rohkeutta uudessa maassa ollessani, ja opin paljon Italian kulttuurista ja tavoista. Suosittelen ulkomaanvaihtoa kaikille, joita se vähänkin kiinnostaa!