Ensimmäinen viikko Torreviejassa

Maanantaina 26.2 matkamme kohti Espanjaa alkoi. Lensimme ensin Oulusta Helsinkiin ja sitten Helsingistä Alicanteen. Alunperin meillä piti olla reilu kahden tunnin vaihto Helsingissä, mutta Oulun lentomme oli 1 h 30 min myöhässä. Ehdimme kuitenkin jatkolennollemme. Kyyti odotti meitä lentokentällä ja matka lentokentältä Torreviejaan kesti noin tunnin. Ennen asunnollemme tuloa kävimme kaupassa ja kuski esitteli meille työpaikkamme ja hieman lähiympäristöä.

Johannan kanssa olimme sopineet, että tiistaina kello 11 tulemme tutustumaan Projennin tiloihin. Hän esitteli meille paikat ja antoi viikon työvuorolistat.

Keskiviikkona oli ensimmäinen työpäivä. Rosa neuvoi meille, kuinka tehdä erilaisia kahveja ja kassan käyttöä ja muita kahvilan työtehtäviä. Kuorma tuli n. kello kaksi ja tarkistimme ensin kuormakirjoista, että oliko kaikki tullut ja sitten laitoimme ne paikoilleen. Töiden jälkeen tarkoituksemme oli mennä käymään kauppakeskus Habanerasissa. Laitoimme mapsiin Habaneras katsomatta sen tarkemmin ja lopulta huomasimme, että maps ohjasi meidät Habaneras kadulle eikä kauppakeskukseen. Ei kuitenkaan ollut turha reissu, nätit maisemat ja kävimme samalla ruokakaupassa.

Torstaina Jannalla oli vapaapäivä. Minnalla oli aamuvuoro. Aina torstaisin on lohikeittopäivä ja se on tosi suosittua. Ihmiset tulevat jonottamaan keittoa jo hyvissä ajoin. Minna teki perus kahvilan työtehtäviä, otti tilauksia, tarjoili, teki kahveja ja tiskasi. Katariinalla oli iltavuoro. Hän opetteli sulkemaan kahvilan ja teki normaaleja kahvilan työtehtäviä. Minna ja Janna menivät Katariinan työvuoron aikana käymään Habanerasissa ja tällä kertaa he löysivät perille.

Perjantaina olimme kaikki töissä. Janna aamuvuorossa, Minna välivuorossa ja Katariina iltavuorossa. Illalla töiden jälkeen lähdimme käymään rannalla kävelyllä kolmen muun suomalaisen tytön kanssa, jotka ovat toisessa suomalaisessa yrityksessä harjoittelussa.

Lauantaina Katariinalla oli vapaapäivä. Minnalla oli aamuvuoro ja Jannalla iltavuoro. Töiden jälkeen Minna lähti Katariinan kanssa käymään Habanerasissa. Kauppakeskukseen lähtiessä oli tosi lämmintä, joten ajattelimme että emme tarvitse takkeja, mutta päivän päätteeksi alkoi satamaan. Onneksi ei ollut pitkä matka.

Sunnuntaina Minnalla oli vapaapäivä, Jannalla aamuvuoro ja Katariinalla iltavuoro. Töissä teimme taas ihan tavallisia kahvilan työtehtäviä ja pikkuhiljaa alkaa jo oppimaan eri kahvien erot ja sen, miten niitä tehdään.  Minna lähti käymään suomalaisten tyttöjen Veran ja Reetan kanssa hieman suuremmassa kauppakeskuksessa, joka on noin 10 km päässä täältä. Perille päästyään huomasivat, että kaikki kaupat olivat kiinni, vaikka netissä luki että on auki 10-22. On tullut laki, että joka sunnuntai ei voi pitää kauppoja auki, emmekä olleet kuulleet siitä. He kävivät kahvilla ja 7D vuoristoradassa ja sen jälkeen kuluttivat aikaa peliluolassa. Kauppakeskukselta saavuttua tytöt sopivat tapaavansa Neean, Artturin ja Jannan Cafe Ellassa. Matka jatkui kohti Eurooppa-puistoa ja sen jälkeen aallonmurtajalle ihastelemaan maisemia. Katariinan päästessä töistä hän liittyi seuraan rannalla. Istuskelimme ja kiertelimme puistoja ja rantaa.

Kahvilan asiakkaat ovat pääosin suomalaisia, mutta jonkin verran käy myös englannin-, ruotsin-, ja espanjankielisiä asiakkaita, joten pääsee myös vähän puhumaan muutakin kuin suomea.